TEST Škoda Octavia Greenline

TEST Škoda Octavia Greenline

Víte jak přinutíte nadšeného petrolheada k úsporné jízdě? Posaďte ho do eko-auta a řekněte mu, že umí jezdit za 4 litry. Z principu nesnáším veškeré soutěže economy run a podobné, přijde mi to jako blbost. Jako kdyby maraton nevyhrál ten nejrychlejší a nejvytrvalejší běžec, ale ten, který je v cíli nejméně zpocený. Jenže soutěž je jedna věc a denní provoz druhá a v denním provozu lovit nižší čísla na ukazateli spotřeby, to je docela dobrej hec.

Vzhled

Na tento challenge jsem si vzali Octavii Greenline ve velmi slušivé modré metalíze. Sice mám mnohem raději tu tmavě modrou, ale tu bych si stejně vybral spíš na ostré RS, a ne na Greenline. Barva dnes testovaného vozu připomíná jasnou oblohu bez mráčků, ze které se na vás sluníčko usmívá, jak malou uhlíkovou stopu zanecháváte. To se na dnešní výzvu hodí. Jen jedna věc mne zaráží, pokud jde o spotřebu, má velký význam aerodynamika. Vždyť i kola mají speciálně navržený tvar pro lepší obtékání vzduchem a na hraně kufru je malé křidélko. Ale tady bych, být designérem, byl mnohem důslednější. Například elektrický šíbr bych majiteli k dispozici nedal, ano, sice s ním skvěle vyvětráte, ale zhorší obtékání vzduchu kolem vozu a zvyšuje průměrnou spotřebu. Totéž dělá i zadní stěrač. A pak je tu maska chladiče se malými zezadu zalepenými skulinami mezi žebry, jistě, ono to velký odpor vzduchu dělat nebude, ale kdyby horní část masky byla hladší… Zkrátka když už, tak už pořádně a do extrémů, nemyslíte?

Interiér

Když usednu na sedadlo řidiče, tak tu několika věcem nerozumím. Například sportovně tvarovanému volantu se zploštělou spodní částí a silným věncem s „bicepsy„. Proč by proboha někdo chtěl mít v Greenline volant z modelu RS? Já tedy rozhodně ne! Chci v eko autě velký kulatý volant s tenkým věncem, žádné pseudosportovní parádičky. Jinak je ale interiér velmi útulnýergonomicky zvládnutý, jako v každé Octavii a tradičně se za volantem dobře sedí. Dokonce i ten výhřev zadních sedadel by se tu našel stejně jako podsvícení v prostoru nohou na obou řadách sedadel, i když opět nevím proč, určitě to zase zvedne spotřebu. Ale abych pořád jen nekritizoval, pochválím například látkovou loketní opěrku. Když se nad tím zamyslíte, je hrozný nesmysl dělat kožené loketky, ale mezi designéry se to drží jako klíště. A tradičně výborný je osvědčený palubní infotainment.

Mohlo by vás zajímat:  Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 280k – vystoupení ze stínu RS

Jízda

Greenline cílí na vaši ekologickou stránku, ne na tu, která má ráda rozmazlování. Takže na našich silnicích se projevuje jízdně méně komfortněji, než její ekologicky neuvědomělé sestry. Mohou za to zejména hodně nahuštěná kola (v instrukcích je uvedeno až 3,2 kPa). Pochopitelně že stačí odfouknout a hned je tento problém pryč, nějaká ta desetinka spotřeby navíc se však na počítači ukáže. Vzhledem k eko zaměření se neobejdete ani bez Start-Stop systému, který v Octaviích funguje i v kombinaci se vznětovými motory, zatímco u menší Fabie má občas tendence zazmatkovat a odpojit motor v nejméně vhodný okamžik.

Závěr

Škoda Octavia Greenline tedy cílí na vačí uvědomělou stránku. Ale mohla by jít více do detailů. Když si podhustíte gumy, stane se z ní normální Octavia. A to rozhodně není špatné auto. V případě Greenline však do světa posíláte zprávu, že jste buď chorobně spořivý bez ohledu na vlastní pohodlí, nebo pozér. Přitom je ale fajn mít normální Octavii, která umí sundat ze spotřeby pár desetin litru. Co myslíte, vyšel mi můj skromný challenge? No jistě, určitě vám bylo divné, že v celém testu nebyla zmínka o spotřebě. Nechal jsem si to nakonec, takže prosím virgl a slavnostně prohlašuji, že mi na konci týdne svítil průměr 3,8 litru. Takže pokud jí chcete, vykašlete se na to, co si o vás myslí vaše okolí. Stejně je to jen závist.

Základní cena (1.2 TSI Active) 364 900 Kč

Základní cena (1.6 TDI GreenLine) 532 900 Kč

Cena testovaného modelu 684 900 Kč

Foto: David Rajdl (http://rajdlstudio.com)