Test SsangYong Musso Grand: Cestou necestou, polem nepolem

Img 20230704 144520

Jedu za tebou, nejlevnějším pick-upem… Lehká parafráze známé písně kapely Mig 21 určitě nezaškodí, protože když se rozhodnete pro pick-up a kouknete na SsangYong Musso Grand, zjistíte že začíná na částce 729 900 Kč. No, a když u Amaroku svítí startovní cenovka 1 102 893 Kč, u Rangeru 990 000 Kč a u Toyoty Hilux 1 055 120 Kč, tak si musíte právem říct, že korejský pick-up je opravdu „za lidovku“. Ale stojí za to do něj peníze investovat?

Sebevědomý vzhled

Asi by působilo přinejmenším zvláštně, kdyby pick-up nepůsobil sebevědomě a robustně. Tyhle vlastnosti má SsangYong Musso Grand už tak nějak z principu, vzhledem k rozměrům a celkové charakteristice. Zároveň ale nabízí proporce tradičního pickupu v poměrně poutavým exteriérem. Jestli něco dokonale přitáhlo moji pozornost, byla to rozhodně výrazná přední maska, která tvoří jasný dominující prvek celé přední části vozu. Použité červené lakování v kombinaci s velikostí masky, ale i stříbrnými prvky dokázalo i u tak velkého auta navozovat skvělý elegantní dojem. Jasně, takový SsangYong Rexton vypadá o poznání elegantněji a stylověji, ale jde o auto, jehož určení je úplně jiné.

Přesto se ale jedná o pracanta do terénu, což ostatně dokládá celá řada ochranných plastových prvků, které ač mají svou primárně praktickou funkci, v kombinaci s použitým červeným lakem mohou nabídnout zajímavý kontrast, který opět tak trochu podpoří celkový vzhled auta. Ano, za SsangYong Musso Grand se prostě skoro každý otočí, a je otázkou, zda kvůli velikosti, nebo nakonec proto, jak vypadá. Za sebe bych ještě preferoval boční nášlapy – ať pro design, tak praktičnost a jednoduchost nastupování.

Foto: David Hampl

Když jsem nakousl tu velikost, je třeba si všimnout slovíčka Grand, označující prodlouženou verzi. Na českém trhu je to celkem jednoduché – jiná než tato dlouhá k dispozici není. A že máte právě tuto dokládá doplněk nápisu MUSSO na víku zadní zavazadlové plochy. Zde se toho z hlediska designu neodehrává až tolik, vše působí spíše jednoduše, od samotného tvaru světlometů, či spíše opravdu decentních prolisů víka. Na něm bych – z hlediska praktičnosti a použitelnosti ocenil i nějaký ochranný prvek v jeho horní části. Když na korbu hodíte delší dřevěnou kládu, nebo „pověsíte“ horské kolo při cestě na trail, tak se nevyhnete možnému poškození.

Vybavený pracant

Znovu připomínám, že se bavíme o pick-upu který začíná na částce 729 900 Kč. Ať jsem ale přesný, moje testovací auto bylo o něco dražší. Stálo 809 700 Kč. To proto, že jsem seděl v pracovním pick-upu s celkem slušnou výbavou. Kromě standardu jsem měl k dispozici také paket Style+, nebo osmipalcový multimediální systém. To dělalo z vozu SsangYong Musso Grand vcelku použitelné auto i mimo terén, na normální silnici – když pominete to, že případná zavazadla musíte naložit na otevřenou korbu, a tak doporučuji na rodinné výlety vyjíždět jen, když jste si stoprocentně jisti že nebude pršet – jo a předpovědím počasí moc nevěřte. A taky počítejte s tím, že i při opatrné jízdě je spotřeba kolem 9 litrů standardem. Na druhou stranu, celková spotřeba po týdenním testu ukazovala podobné hodnoty, jako Korando o pár týdnů dříve – kolem hodnoty 10 litrů. Takže z tohoto pohledu hodnotím Musso rozhodně kladně.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 308 SW e-GT HYBRID 225 e-EAT8 - rodinné kombi nejen atraktivního vzhledu

Uvnitř SsangYong Musso Grand to rozhodně nevypadá nijak zle, naopak. Samozřejmostí je prostornost, jak vpředu, tak vzadu. Jinak interiér působí spíše praktičtějším dojmem, ale to neznamená, že se designéři nesnažili trochu ho vylepšit kombinací různých prvků a materiálů. Moderně, povedeně, působí tlačítka na volantu, ovladač klimatizace, ale třeba volič pohonu a uzávěrka diferenciálu. Vytknout nic nelze ani designovému zpracování a zasazení infotainmentu, nebo ozdobné lišty před řidičem.

Foto: David Hampl

Zároveň ale SsangYong Musso Grand působí opravdu více jako pracant, takže se až tolik nebojíte, že ho zničíte. Dominují zde hlavně běžnější plasty, jednoduchá materiálová zpracování, i základní, hlavně potom mechanické ovládání toho nejdůležitějšího. Co mi ale přišlo jako obrovský výlet do minulosti, to byla manuální klimatizace. Přiznám se, že nastavovat si jedním otočným ovladačem intenzitu foukání a druhým teplotní rozmezí na škále modrá – červená, to už jsem hodně dlouho nezažil. A tak se jízda střídala v režimu „upocená“ a „mrazivá“. A ač vytýkám výbavu v podobě manuální klimatizace, nechyběly v autě chytré systémy a bezpečnostní asistenti, okna v elektrice, tempomat, příjemné textilní sedačky či samozřejmých 5 plnohodnotných míst.

Ber, nebo nech být

Už když jsem testoval SsangYong Korando jsem zmiňoval filozofii korejské automobilky, která nenabízela desítky různých variant a možností. V případě SsangYong Musso Grand to není jiné – prostě ber, nebo nech být. Takže v nabídce máte 2,2 l dieselový motor se 202 koňmi, AISIN 6rychlostní automatická převodovka nebo manuál a přepínatelný pohon všech kol včetně redukce. Buď vám takhle sestavené auto bude vyhovovat, nebo se budete muset odklonit od značky SsangYong a hledat jinde.

Připomenu, že zatímco kolega Honza testoval SsangYong Musso Grand s automatem, na mě vyšla převodovka manuální. Rozdíl v ceně auta je v takovém případě 48 000 Kč. Co dále máte možnost ovlivnit, jsou dva druhy zadní nápravy. Buď zvolíte 5-ti prvkovou zadní tuhou nápravou pro jízdní komfort nebo zadní tuhou nápravou s listovými pružinami pro vyšší užitnou hmotnost. V mém případě to byla varianta číslo dvě, s listovými pružinami, což znamenalo pro mnohé i celkem netradiční pohled na podvozek auta. Ale bavíme se tady o vozu na práci, který díky pružinám zvládne uvézt až tunu nákladu, v případě pětiprvku „jenom“ 805 kg. A zapomenout nesmím i na to, že maximální tažná síla může být (v případě doplňkové úpravy technické specifikace auta) až 3 500 kg. Ve standardu je to 2600 kg u manuálu, 3000 kg u automatu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škody Scala 1.0 TSI 85 kW AMBITION – vůz, který nezklame
Foto: David Hampl

Jako v autoškole

Pár dní před tím, než jsem mohl projet Musso, jsem testoval SsangYong Korando, kde mi manuální převodovka úplně nesedla svou (ne)přesností a (ne)jednoduchostí v řazení. SsangYong Musso Grand na tom byl o poznání lépe. Ale objektivně říkám, v terénu to byl nezvyk. Na silnici v podstatě žádný problém, až na řazení zpátečky. Tady je to samozřejmě hodně o zvyku, takže jsem se několikrát hodně zapotil, když mi tam místo zpátečky skočila jednička a naopak. SsangYong Musso Grand nemá žádný pojistný kroužek nebo jiné řešení při řazení zpátečky. Prostě musíte trefit správnou dráhu, podobně jako když řadíte jedničku, jen trochu níže. Po týdnu na pozici řidiče už jsem to měl v ruce, ale první desítky kilometrů jsem tohle řešení trochu proklínal.

Obecně, zvyknout si na manuál při použití v terénu bude chtít trochu cviku. Když za týden projedete lesními cestami pár desítek kilometrů, je to tak akorát na to, abyste si na auto trochu zvykli. Když tenhle nájezd budete dávat denně, se svým Musso Grand, budete i to řazení mít v malíku. S kolegou Tomášem jsme se shodli, že jsme si v terénu, za volantem SsangYong Musso Grand, připadali chvílemi jako v autoškole. Prostě, buď nám to chcíplo, nebo jsme motor podtáčeli, nebo nám otáčky naopak letěli k nesmyslným číslům. Mám teď na mysli chvíle v náročnějším terénu, ne běžnou polňačku. Prostě, když bych chtěl auto na zážitkový offroad, jasně bych sáhnul po automatu. Když co nejlevnějšího pracanta, je manuál pochopitelná, a i akceptovatelná volba.

Foto: David Hampl

Dostupných 202 koní autu plně dostačuje, pokud ho využíváte jako alternativu osobáku, třeba při rodinném výletu na samotu. Motor i samotné auto se chová pružně, svižně a moc si nepřipouštíte, v čem že to vlastně sedíte. Když se ale rozhodnete pořádně naložit korbu, je dynamika znatelně slabší a pocitově by neškodilo, kdyby měl SsangYong Musso Grand ještě nějaké ty koně navíc. Samozřejmě náklad na korbě znatelně ovlivní i jízdní projev auta, jak na silnici, tak v terénu. Pocitově musím uznat, že mu pár set kilo nákladu vzadu celkově jenom prospěje a vůz se nechová tak nervózně, celkově se méně třese a až tolik neodskakuje v případě větších děr. Ač to může působit, že o tom mluvím jako o překvapivém chování, je to spíše očekávaná věc.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazdy MX-5. Hbitosti a sportovního charakteru má i s novým dvoulitrem stále na rozdávání

Psát tady o tom, že na okreskách při ostrých průjezdech se chová nervózně, kvůli náklonům přináší trochu strachu a řízení by mohlo být přesnější, je další očekávaná věc. Tohle auto využijete ve chvíli, kdy z té okresky sjedete. Standardně je to zadokolka, s připojitelným pohonem 4×4. Stačí, klidně za jízdy, použít otočný ovladač. V případě opravdu krizových situací vždy pomohla uzávěrka diferenciálu, kvůli jejíž aktivaci/deaktivaci je nutné zastavit. V tuhle chvíli nebylo místo, kam bych se SsangYong Musso Grand nedojel. A když jsem měl těch výjezdů, sjezdů, náklonů a průjezdů lesními cestami dost, nebylo od věci si trochu zablbnout i na mírně rozmáčeném poli stylem „furt bokem“.

Levně a dostatečně

Během svých cest bylo vidět pár opovržlivých pohledů ve stylu „na dražší pickup neměl“. Ale to, že jsem se SsangYong Musso Grand vyrážel i do města, bylo dáno spíše okolnostmi. Ne proto, abych dával něco na obdiv. Pick-up má být obecně pracovní auto a tomu odpovídají také místa, kam patří. Na co o několik set tisíc dražší řešení, když tohle bude plně vyhovovat potřebám na celkovou nosnost jak na korbě, tak na kouli.

Foto: David Hampl

Uvnitř je auto jednoduché, bez zbytečných věcí, plné materiálů, na kterých vás nijak nemrzí ani špína, ani poškození. Výkonnostně jsou parametry dostačující a jak jsem zmínil, v terénu nebyl úsek, kterých bych nezvládl projet – a že jsem Musso chvílemi nešetřil. Pro lesáky, myslivce, jezeďáky, ale i mnoho firem co pracují víc v terénu než v kanceláři, může být naprosto ideálním řešením. Za ty prachy tomuhle autu není moc co vytknout a kdo bere pickup jako pracovní stroj, měl by mít Musso Grand stoprocentně v hledáčku.

A jak že je to s těmi cenami? Připomenu, že jejich součástí je i 5 let asistence a 5 let tovární záruka. Verze Style 4WD začíná na částce 729 900 Kč, verze Premium 4WD na částce 959 900 Kč. To v případě šestistupňového manuálu, za automat je doplatek + 48 000 Kč. Potom není problém sáhnout i po různých volitelných paketech, ale i bez nich lze sedět v pickupu, který může stát pod milion – dle výbavy i opravdu hluboko pod milionem.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora