Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Selection – výrazný styl pro pátou generaci

1

Již pátá generace této stálice segmentu SUV je tady, a dá se říci, že v plné parádě. Aktuální modely vozů této značky přijíždějí s velmi originálním a líbivým designem, vzpomeňme například na novou Corollu nebo Camry, které nově působí velmi svěže a dynamicky. Obdobně inovativně pak působí i vzhled nové generace Toyoty RAV4.

Já jsem protentokrát otestoval „Ravku“ hybridní, navíc s pohonem všech kol a výbavou Selection.

Robustní a výrazný vnější styl

Vnější design nové generace na robustním pojetí vozu rozhodně nešetří, naopak na tomto principu přímo staví. Vůz vypadá jako hrubě opracovaný materiál, na kterém umělce čeká ještě mnoho hodin práce. Na její hrubé rysy si tedy jednoduše budete chvíli zvykat, ale věřte, že jim brzy podlehnete.

Robustnost vozu je pak nejpatrnější v pojednání přední partie, výrazná předsazená a zalomená přední maska je toho velmi dobrým důkazem. Velice efektní jsou pak přední světlomety, jejich proporce dodávají vozu na značné dynamice. Zajímavým prvkem, který ladí s celou koncepcí vnějšího pojetí vozu, jsou pak jeho plastové kryty lemů. Ty nejsou záměrně dotaženy až k prahům a nárazníkům, svým výrazným zakončením pak podtrhují a zvýrazňují dynamické a ostré linky vozu.

Testovaný kousek navíc disponoval perleťově bílou barvou, která velmi efektně kontrastuje s černými doplňky, převážně pak s černou panoramatickou střechou. Tuto barevnou kombinaci bych z dané škály hodnotil za jednu z nejpovedenějších.

Vnější design vozu tedy hodnotím jednoznačně pozitivně. Avizovaná robustnost je jasně patrná a originální, navíc servírována ve velmi dynamickém provedení.

Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér 

Pojednání interiéru vozu je oproti exteriéru celkem kontrastní. Zde se dočkáte velké kultivovanosti a čistých linií, navíc v kontextu s velmi vysokou kvalitou zpracování.

Mohlo by vás zajímat:  Test PEUGEOT 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 – velmi stylový kříženec, který je všude středem pozornosti

Jednoduché a klidné horizontální proporce palubní desky „narušuje“ jen poměrně výrazně vystupující osmipalcový displej palubního infotainmentu. Ten byl u testovaného kousku lemován chromovanou linkou, která velmi elegantně navazovala na chromování přecházející do středového panelu. Zobrazení displeje je dobré, lehce historicky (i když velmi prakticky) působí ovladače rychlé volby, které ho lemují.

Všeobecně je ale nutné jednotlivé ovladače ve voze pochválit, a to převážně pro jejich samotný chod a pojednání.

Samotný středový panel pak disponoval klasickým voličem automatické převodovky, dále voličem jízdních režimů, ovladačem pro čistě elektrickou jízdu a ovladačem pro jízdu v terénu, dále pak prostorem pro uložení a bezkontaktní dobíjení mobilního telefonu.

Dynamika exteriéru se v poněkud klidném interiéru odráží jen v pojednání předních sedadel. Ty jsou na první pohled velice elegantní a sportovní, ve výsledku však moc sportovních ambicí nemají, celý interiér však příjemně oživují.

Zavazadlový prostor nabídne 580 litrů, se sklopenými zadními opěradly a po roletu pak 1189 litrů.

Nová generace přichází tedy s kvalitně zpracovaným a prostorným interiérem, který navíc disponuje velkou fortelností. Ta je patrná například v rychlosti a tichosti se kterou se otevírají boční a panoramatické střešní okno. Dalo by se říci, že se jedná o zanedbatelný detail, ale právě tyto jednotlivé detaily utváří váš celkový pocit z testovaného vozu.

Nabízené motorizace

Nová pátá generace Toyoty RAV4 je k dostání buď v klasickém, nebo hybridním provedení. Klasickou motorizaci zde zastupuje dvoulitrový Valvematic disponující výkonem 173 koní, který je k dispozici s pohonem jedné nebo obou náprav, dále pak s klasickou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatem Multidrive S. Na dieselovou motorizaci pak můžeme rovnou zapomenout.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-Berlingo XTR – oblíbený rodinný vůz a elektrické pohonné ústrojí

Nové hybridní pohonné ústrojí disponuje 2,5 litrovým čtyřválcem, pracujícím v Atkinsonově cyklu, a výkonem 130 kW. Benzínová motorizace dále kooperuje s novým synchronním elektromotorem o výkonu 88 kW a bateriemi s kapacitou 6,5 Ah. Dále pak s bezestupňovou automatickou převodovkou e-CVT. Tato specifikace platí pro pohon pouze jedné nápravy. V případě pohonu obou náprav, tedy AWD se k tomuto ústrojí přidává ještě druhý elektromotor disponující výkonem 40 kW, který se stará o pohon zadní nápravy. Na zadní nápravu lze nově samostatně „poslat“ více výkonu, než tomu bývalo doposud. Výkon lze také rozdělit mezi jednotlivá kola zadní nápravy, což nese jisté výhody hlavně v případném terénu.

Celkový výkon tohoto hybridního ústrojí s pohonem AWD pak činí 163 kW, 222 koní.

Jízdní projev

Jízda s hybridem je samozřejmě specifická, stejně tak tomu je i u nové Toyoty RAV4. Hybridnímu ústrojí velmi evidentně svědčí klidná, rozvážná a předvídavá jízda, za ní se vám pak vůz odvděčí nízkou spotřebou. Jakmile ale začnete vozu více šlapat na krk, dočkáte se nepříliš ideální zvukové odezvy, která je způsobena samotným pohonným ústrojím v kombinaci s bezestupňovou převodkou e-CVT. Dále pak mizí výhoda samotného hybridního ústrojí, snižuje se podíl jízdy čistě na elektrickou energii a úměrně tomu se zvyšuje spotřeba vozu.

Hybridnímu ústrojí je tedy nejlépe ve městě, kde se hojně využije elektrického pohonu a samotné rekuperace energie, která je následně využitá k dobíjení baterie.

Mohlo by vás zajímat:  2021 Honda Jazz Hybrid Test: Zábavný i v hybridu

Já jsem paradoxně s testovanou „Ravkou“ odjel mnoho kilometrů v rámci dálničního provozu a musím konstatovat, že mne velmi mile překvapila. V plně osazeném voze a v dálničním tempu jsem se spotřebou pohyboval okolo hodnoty 6,2 l/100km.

Za pochvalu dále stojí samotný podvozek vozu, ten má nově níže posazené těžiště a působí velmi jistě. V kombinaci se samotným odhlučněním a příjemně zpracovaným interiérem je jízda velmi komfortní.

Závěr

Při pohledu do aktuálního ceníku se dozvídám, že novou pátou generaci Toyoty RAV4 můžete pořídit již od 719 900 Kč včetně DPH. Zde se jedná o klasický dvoulitrový Valvematic s šestistupňovým manuálem, základní výbavou Active a pohonem pouze přední nápravy.

Toyota zcela jistě, a to i v našich končinách, táhne své zákazníky na hybridní provedení pohonného ústrojí. Jak je na tom tedy tato modifikace s cenou?

Základní hybridní provedení tohoto modelu, v základní výbavě Active a s pohonem pouze přední nápravy, startuje na částce 864 900 Kč včetně DPH.

Mnou testovaný kousek, konkrétně tedy hybridní provedení s pohonem AWD a výbavou Selection, pak s pořizovací cenou lehce přesáhne hodnotu jednoho milionu korun, konkrétně pak 1 049 900 Kč včetně DPH.

Nová generace Toyoty RAV4 doznala značných, především pozitivních, změn. Přichází s výrazným a originálním vnějším pojetím, s kvalitním a prostorným interiérem a novým hybridním pohonným ústrojím. Na mne osobně udělala velmi dobrý dojem, dá se tedy předpokládat, že i tato nová pátá generace bude plnit přední příčky v prodejnosti vozů této kategorie.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora