Toyota Yaris GRMN – ostrá, limitovaná a vyprodaná

Toyota Yaris GRMN, to je další ostrý hothatch našeho redakčního léta. Po Hyundaii I30N a Peugeotu 308 GTI s velkým očekáváním přichází také GRMN. Redakční test této malé střely jsme měli domluvený s velkým předstihem, pocity zvědavosti a natěšení, které v nás přetrvávaly, se tedy táhly pěkně dlouhou dobu. Bohužel z důvodu jistých servisních oprav a nutnosti výměny pneumatik nám byl termín zápůjčky vozu o den a půl posunut. Přesto jsme do časově lehce zkráceného testu šli, protože další nabízený listopadový termín pro nás jednoduše nepřicházel v úvahu.

Redakční test tohoto vozu se na první dobrou může zdát zbytečný, protože Yarise v této úpravě si již nového jednoduše nekoupíte. Bohužel se jedná o limitovanou edici, v rámci které bylo pro evropský trh vyčleněno k prodeji pouhých 400 kusů. Na druhou stranu bude jistě zajímavé tento ojedinělý vůz dále sledovat na trhu s ojetými automobily. Právě jeho výjimečnost a jistá nedostupnost bude s jeho cenou nadále jistě zajímavě cloumat.

O netradiční úpravu této nákupní tašky se postaralo motorsportové oddělení Gazoo Racing. Gazoo Racing Masters of Nürburgring, to je celý název označení limitovaného Yarise. První dvě slova jsme si již objasnili, druhá dvě pak avizují, kde byla tato limitka testována. Na voze došlo k hlavním změnám na podvozku, řízení, brzdách, výfukové soustavě, převodovce, vozidlo dále dostalo samosvorný diferenciál a to nejdůležitější, dostalo také jiný motor. O pohon tohoto Yarise se stará mechanickým kompresorem přeplňovaná osmnáctistovka z Lotusu Exige, která disponuje výkonem 156 kW (212koní) a 250Nm. točivého momentu, to vše při váze pouhých 1135kg.

Vnější vzhled GRMN se od klasického Yarise zase tolik neliší, o to větší rozruch nadělá, kamkoliv dorazí. GRMN disponuje malým, decentním křídlem zadních dveří, dále poměrně fešáckou koncovkou výfuku, která je umístěna uprostřed zadního nárazníku. Spíše, než o koncovku se jedná o takovou chromovanou průchodku, protože za ní je klasické ukončení výfukového potrubí. Za pochvalu také stojí černě lakovaná sedmnáctipalcová kola BBS, nebo efektní černo-červené polepy boků a přední kapoty vozu, které GRMN opticky pojí s jeho rallyovými sourozenci. Oku automobilového nadšence pak jistě neunikne ani o cca 24 mm snížený podvozek. Jedinou pihou na kráse tohoto Yarise je umístění tlumiče výfukové soustavy, který celkem prapodivně ční zpod nárazníku u pravého zadního kola. Předpokládám však, že jiného místa pro jeho umístění na podvozku vozu jednoduše nebylo a dál to tedy neřeším. Yaris GRMN je svým vnějším vzhledem velmi decentním vozem, který své ostré lokty nedává nikterak výrazně najevo, a to si na něm velmi cením.

Interiéru GRMN vévodí dvojice anatomických skořepinových sedadel, které disponují velmi dobrým bočním vedením. Bohužel se zde nezapře původ této limitky, posed za volantem je orientován hodně vysoko, a to v kombinaci s malým rozsahem posunu volantu blíže k tělu, nečiní úplně komfortní kombinaci. Chválím však do ruky velmi dobře padnoucí volant z modelu GT86, nebo sportovní hlavici řadící páky a hliníkové pedály. Klimatizace nebo navigace, to jsou prvky z běžného Yarisu, které jsou ve výsledku dostačující. Na druhou stranu je ale zapotřebí říci, že jsem jim až takovou pozornost nevěnoval :- ). Okna jsem měl neustále stažena, abych slyšel tu výfukovou symfonii a cesty, po kterých jsem jezdil, mne byly dobře známy.

Pojďme ale k tomu, o čem tento vůz doopravdy je, a to o čisté radosti z jízdy, kterou Vám GRMN poskytne opravdu náležitě. Již samotné nastartování vozu pomocí tlačítka s logem GR Vám vyloudí úsměv na tváři. Kombinace kompresorové osmnáctistovky a výfukové soustavy, to je balzám pro uši každého automobilového nadšence. Jeho zvukový projev je jednoduše nádherně čistý, ostrý a přímý. Motory přeplňované kompresorem se vyznačují kontinuálním, ničím nepřerušeným zátahem, to samé platí i u tohoto Yarise. Zrychlení na stovku za 6,4 sekundy a s maximálkou oříznutou omezovačem na 230 km/h nemá sebemenší problém. Skvělý motor je samozřejmě nutné podpořit skvělým podvozkem, a ano i to se u Yarise GRMN povedlo. Jak jsem již psal, podvozek je o cca 24mm snížený a disponuje tlumiči Sachs Performance, kterým sekundují kratší pružiny. Přední náprava disponuje mechanickým samosvorným diferenciálem a bez povšimnutí nesmí zůstat ani skvělé chlazené brzdy.

Stačí pár zatáček a je Vám jasné jakým ostrým náčiním GRMN umí být. GRMN nedisponuje žádnými přepínatelnými jízdními režimy, je to jednoduše od samého začátku ryze sportovní a nic neodpouštějící vůz. Ostrá jízda volá po častém řazení, šestistupňová manuální převodovka je však velmi dobře odstupňovaná. Motor jde tak agresivně a rychle do otáček, že si tu a tam prostě brknete do omezovače, v rychlosti řadíte další kvalt a celý kolotoč jde nanovo, velmi efektní záležitost. V zatáčkách je Yaris jako doma, jeho jízdní projev je zde velmi čitelný a dokonce značně hravý. Jeho podvozek je lehce přetáčivý, čemuž vděčí hlavně zadní nápravě. GRMN si prostě vyžaduje Vaší pozornost a jistou dávku umu, jakmile se ale sladíte dohromady, nastává ta pravá a nefalšovaná radost z jízdy.

Cenovka se v dobách dostupnosti tohoto modelu pohybovala okolo 850 000 Kč, v kontextu s jeho konkurencí to rozhodně není málo. Přesto, po přihlédnutí k jeho omezené dostupnosti (limitované edici) byl Yaris GRMN poměrně rychle vyprodaný.

Toyota Yaris GRMN Vás bude neustále pokoušet k dynamické jízdě, pokud však alespoň na malou chvilku odoláte, zjistíte, že ani tato poloha mu není vůbec cizí. Toyota vytvořila opravdu velmi vyvážený, čistě mechanický vůz, který nás ve výsledku neskutečně bavil.

Díky 008/400.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Citroën C4 Cactus - francouzské pohodlí