Tramvaj většina řidičů považuje za dopravní prostředek, který má vždy přednost. Opak je však pravdou. Jsou situace, kdy naopak máte přednost vy a tramvaj vás musí pustit. Kdy a kde takové situace nastanou? Podívejte se.
Většinou má přednost skutečně tramvaj
Většina řidičů si myslí, že tramvaje mají přednost absolutní, což plyne především z toho, že řada předpisů jí skutečně v provozu spíše privileguje. Tramvaje například nemusí pouštět na přechodu chodce. Známé je také to, že tramvaj má přednost ve chvíli, kdy její koleje vedou vpravo nebo vlevo přes váš směr jízdy. I to je chvále, kdy musíte tramvaj pustit. Stejně tak má přednost ve chvíli, kdy chcete vy přes její jízdní dráhu odbočovat vpravo nebo vlevo. Zde je to však stejná situace, jako v případě nutnosti dát přednost ostatním automobilům.
Jsou situace, kdy tramvaj přednost nemá
Příkladem takové situace je křižovatka. Konkrétně taková, kde není přednost upravena světelnou signalizací. Pokud jsou na této křižovatce jenom standardní dopravní značky, musí se jimi řídit tramvaj tak, jako jakékoliv jiné vozidlo v provozu. V tomto případě vás na dané křižovatce v podstatě nezajímá, zda máte vedle sebe nebo kdekoliv jinde tramvaj či jiné vozidlo, ale zajímá vás jenom to, co vám říkají značky. Podle nich vyhodnotíte aktuální situaci.
Většina křižovatek už je řízených
Nutno však dodat, že takových křižovatek už ubývá a tam, kde jsou kromě silnice také tramvajové koleje obvykle signalizace je, což dává řidiči povinnost se jí řídit. Zde připomeňme, že řidiči pro řidiče tramvají nejsou určené klasické semafory, ale speciální signalizace pomocí čtveřice svítících koleček prvků, které mají své významy.
Tam, kde není ani křižovatka se světelnou signalizací, ani křižovatka bez světelné signalizace a má dojít k tomu, že se budete křížit s tramvají, je třeba myslet na to, co bylo psáno výše. V takových případech má tramvaj přednost a vy jste povinni jí bezpečný průjezd umožnit.
Zdroj: https://www.ptua.org.au/myths/priority/