Týden ve formuli 1 očima AutoZine.cz

Letmým pohledem na výsledky závodu v Malajsii zjistíme, že hlavním tématem tohoto týdne nemohlo být nic jiného, než první vítězství Ferrari po hodně dlouhé době. Mercedes údajně kvůli vzestupu týmu z Maranella urychluje vývoj nových dílů, všechno nakonec nemusí být tak horké, jak vypadá. 

Ano, italská stáj vyhrála a ano, rozestup mezi prvním Vettelem a druhým Hamiltonem nebyl z nejtěsnějších, jak moc však výsledky závodu zamíchal výjezd Safety Caru po nehodě Marcuse Ericssona? Jedni tvrdí (a dokonce se ohánějí grafy a statistikami), že by Vettel vyhrál tak jako tak, že závodní rychlost Ferrari byl ten den nejlepší, druzí samozřejmě tvrdí přesný opak a my se jen těžko dozvíme, který z názorů je ten správný. Faktem zůstává, že německý závodník měl o zastávku méně a náskok pouze 8,5 sekundy (vidíte ten rozdíl v interpretaci?), přičemž projet boxovou uličkou a absolvovat povinnou výměnu pneumatik trvá něco přes 25 sekund. Rozdíl 16,5 sekundy je nicméně irelevantní právě díky výjezdu zpomalovacího vozu. Rychlost rudých monopostů navíc podpořil čtvrtým místem Kimi Räikkönen, který se na něj prokousal až z posledního místa po defektu v prvním kole. Ale opět je tu zmíněný faktor Safety Caru. Možná se Vám může zdát, že tahle má polemika nikam nevede a vlastně jsme pořád na tom, že rozdíl 8,5 sekundy není nejmenší a Vettel vyhrál zaslouženě (což je zcela nepochybně pravda, protože pro mě předvedl jednu z nejlepších jeho jízd ve formuli 1, jelikož se pouze nevezl, ale musel i závodit), ukázat jsem jí nicméně chtěl, že i přes dílčí prohru je pořád Mercedes tím nejrychlejším monopostem v poli, byť mu třeba závod tak úplně nesedl… 

Ještě ožehavějším tématem se v průběhu končícího týdne stalo založení separátního šampionátu formulí pro ženy. Je to taková Ecclestonova reakce (kromě možnosti vydělat více peněz a zvýšit atraktivitu F1 jako takové) na to, že u Williamsu je jedním z rezervních pilotů Susie Wolff a u Lotusu působí vývojová jezdkyně Carmen Jordá, ani jedna však nemá téměř žádnou reálnou šanci dostat se v dohledné době na start závodu. To konec konců potvrdil i Williams, když při spekulacích o nahrazení Bottase právě skotskou závodnicí raději rychle angažoval Adriana Sutila… I přes to, že z tohoto rozhodnutí byla Susie Wolff pořádně rozčarovaná, nápad na oddělený šampionát mužů a žen odmítá s tím, že je celý život zvyklá účastnit se závodů jako regulérní závodník a nevidí tedy důvod, proč najednou soupeřit jen se ženami. Naopak jeho příznivcem je druhá jmenovaná Carmen Jordá, podporující svůj názor odděleným šampionátem obou pohlaví ve sjezdovém lyžování, fotbalu, hokeji nebo tenisu. Dalším problémem, na který mimochodem naráží také Skotka, je chronický nedostatek schopných žen. Obecně jich v motorsportu zatím tolik není a řídit monopost formule 1 zvládne, při vší úctě, jen několik jednotlivkyň… 

Ke zdánlivému usmíření došlo ve sporu Red Bullu a Renaultu o to, kdo udělal před letošní sezonou chybu, která stála rakouskou stáj již druhý povedený závod (Ricciardo i Kvyat zatím paběrkují na chvostu první desítky nebo za ní). Oba subjekty se dohodly na vzájemné spolupráci a věří, že se do konce sezony povede auto i motor vyladit tak, že alespoň jedno dílčí vítězství piloti Red Bullu získají. Ve světle již zmíněných sporů vypadá možná trošku bizarně zpráva o tom, že by Renault mohl koupit Toro Rosso, tedy juniorku rakouského gigantu. Ve druhé polovině končícího týdne byla tato informace upřesněna s tím, že by se nejednalo o koupi týmu, ale že by monoposty Maxe Verstappena a Carlose Sainze Jr. dostaly žluté zbarvení. To se v kolotoči formule 1 naposledy objevilo v sezoně 2010, poté bylo nahrazeno černozlatým designem Lotus Renaultu GP, později pouze Lotusu. Podle šéfa Toro Rosso to je pro tým skvělá příležitost na spojení se silným partnerem, jelikož dlouhodobým cílem je konstantní umístění v první pětce… 

#ForzaJules #KeepFightingMichael

Zdroj: formula1.com

Komentáře