Už po ujetí 100 tisíc kilometrů se nám vyplatí elektromobil. Přesto je nekupujeme

O elektromobilech se mluví jako o drahých vozech. Jaká je realita? Spočítali jsme, že se mohou vyplatit téměř každému. Stačí ujet zhruba 95 tisíc kilometrů. Právě to je ona hranice, kdy se cena elektromobilu vyrovná cena vozu se spalovacím motorem. Od té doby přichází na řadu ta pozitivní zpráva – úspora s každým najetým kilometrem.

Jedno stejné auto

Přesné porovnání elektromobilu s autem se spalovacím motorem je celkem komplikované, jelikož řada automobilek nenabízí stejné auto ve dvou verzích, ve výbavových variantách, nebo se shodnými prvky. Po chvíli hledání se nám přece jenom povedlo najít auto, které se k našemu porovnání hodí. Vybrali jsme Hyundai Kona, jak ve verzi s benzinovým motorem, tak ve verzi Kona Electric. Tedy s elektromotorem.

V obou případech konfigurovali auto „v plné palbě“, abychom měli největší jistotu, že jedné nebo druhé variantě nebude nic chybět. Jediným kompromisem musel být motor, kdy spalovací verze 1,6 T-GDI nabízí jenom 130 kW, ale zase jde o čtyřkolku, zatímco elektrická verze má výkon 150 kW. V případě nakonfigurované spalovací varianty jsme se dostali na částku 699 990 Kč. V případě elektrické verze na částku 1 219 990 Kč. K oběma se nyní váže prémie ve výši 40, respektive 50 tisíc.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Hyundai

Je tu výhodná dotace

Zatímco u spalovacího vozu s žádnou dotací počítat nemůžeme, u elektrického ji využít lze. Stačí splnit celkem jednoduché podmínky a v tu chvíli snižujeme cenu elektromobilu o 30 procent. Tato cena se počítá z ceny bez DPH. Provedeme pár výpočtů a v tu chvíli nám Kona se spalovacím motorem vychází stále na 699 990 Kč, zatímco verze elektrická už jenom na 853 994 Kč. Najednou je rozdíl mezi oběma vozy už jenom zhruba 150 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda uvádí na trh modernizovanou šestku

Kdy tato rozdílná cenová hranice zmizí?

Kona se spalovacím motorem má udávanou papírovou spotřebu 7,1 litrů na sto ujetých kilometrů. Aktuálně tankujeme Natural 95 za průměrných 25,68 koruny. To znamená, že náklady na sto ujetých kilometrů jsou 182,32 Kč, a tedy že jeden ujetý kilometr se spalovacím autem nás vyjde na 1,82 korun českých.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály ČEZ

A jak je na tom elektrická Kona z našeho porovnání? Papírová spotřeba je udávána hodnotou 14.7 kWh/100 km. Podle statistik nás stojí kilowatthodina průměrně 4,76 Kč. To v případě naší domácnosti. Pokud se rozhodneme dobíjet i na rychlonabíjecích stanicích, hraje roli konkrétně zvolený paušál, který může nabídnout ceny za kilowatthodinu v rozmezí 3,5 Kč – 5,5 Kč. Počítejme tedy dále s „domácí průměrnou hodnotou“, a to 4,76 Kč.

Z té nám vychází, že si elektrická Kona vezme na sto ujetých kilometrů elektrickou energii za 69,97 Kč. V přepočtu to znamená, že jeden kilometr vás u tohoto vozu vyjde na 0,69 Kč. Je tedy jasné, že s každým ujetým kilometrem s elektromobilem se bude cenový rozdíl stále zmenšovat, až dosáhneme ideálního stavu.

Kolik je třeba najet, aby elektromobil vyšel výhodněji?

Nyní už ono kýžené porovnání, které nám řekne, při jakém kilometrovém nájezdu se nám elektromobil (pokud budete uvažovat o tomto modelu) vyplatí. S každým kilometrem zdolaným v elektrickém voze ušetříme oproti spalovacímu vozu 1,13 korun českých. To v praxi znamená, že se cenový rozdíl smázne po ujetí 132 743 kilometrů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

V praxi postačí najet o poznání méně

Papírově nám tedy stačí najet zhruba 130 tisíc kilometrů a v tu chvíli se nám začíná vyplácet koupě elektromobilu. Ale to v případě, že by cena paliva zůstala na současných, rekordně nízkých hodnotách. Ty jsou ale spojeny s koronavirovou krizí. V lednu, kdy žádná pandemie nebyla, jsme Natural 95 průměrně tankovali za cenu 32,17 Kč za litr. To by nás ujetý kilometr vyšel 2,28 Kč a rozdíl mezi spalovacím motorem a elektromobilem by vycházel na 1,59 Kč a k vyrovnání cen obou automobilů by stačilo najet asi 94 339 km.

Mohlo by vás zajímat:  Česko je pro majitele aut riziková země. Ročně se jich ukradne přes 25 tisíc

A to nebereme v potaz řadu dalších výhod, jako jsou pravidelné roční úspory spojené s tím, že nemusíme měnit olej, dlouhodobé úspory na brzdách, které díky rekuperaci téměř nepoužíváme, úspory spojené s možností využívat dálnice zdarma, nebo s možností parkovat v Praze bezplatně. Za jak dlouho by se elektromobil vyplatil vám?

Zdroj: Autorský text, ČEZ, CCS, Hyundai
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora