V některých situacích je sešlápnutí brzdy ta nejhorší varianta, jak můžeme zareagovat

Car Driver Pulling Handbrake Lever Car Parking

Tři, v případě automatu dva pedály jsou základem každého vozu. Ať už je použita spojka, nebo nikoliv, základními pedály jsou brzda a také plyn. Ten brzdový, spolu s dobrou funkčností celého brzdového systému, může pomoci odvrátit mnoho karambolů. Zároveň ale platí, že sešlápnutí brzdy je to nejhorší, co můžeme v mnoha situacích udělat. Jakých?

Smyk

Riziko smyku bude v následujících měsících stále častější. Nejprve přijdou namrzající mlhy, poté ledovka a následně může vše končit i uklouzanou vrstvou sněhu. Pokud nad vozem ztratíme kontrolu, je velkou chybou prudce sešlápnout brzdový pedál. Auto tak může ztratit trakci a zvládnutí smyku je o to těžší. Moderní auta se tomuto stavu sice snaží zabránit pomocí ABS, kdy se kola stále víceméně točí, ale u starších aut bez tohoto systému se z vozu mohou stát doslova neovladatelné sáně.

Mohlo by vás zajímat:  Nepříjemný zápach v autě vyřeší pouze důkladná očista
Zdroj obrázku: Freepik

Aquaplaning

Prudké deště jsou velkým rizikem jak pro horší viditelnost, tak i kvůli tomu, že se na vozovce objeví větší vrstva vody. Nekvalitní pneumatiky s nedostatečným dezénem mohou v kombinaci s vyšší rychlostí přestat odvádět vodu a auto přestává být ovladatelné. Sešlápnout v této situaci prudce brzdu až na podlahu je také jedna z věcí, kterou raději nedělat. I to je chvíle, kdy se auto může dostat do smyku. Správnější je dát nohu z plynu, lehce zpomalovat, držet směr a počkat, než se kola zase chytnou a nebezpečná situace bude zažehnána.

Mohlo by vás zajímat:  Ze slovenských parkovišť: Zloděj dostal botičku, další ji zase odřízl flexou

Překážka v provozu

Pokud se na silnici znenadání objeví překážka, je třeba umět nejenom rychle, ale také správně zareagovat. Brzda by měla být sešlápnuta ve chvíli, kdy jsme od místa ještě dostatečně daleko a můžeme zpomalit. V těsné blízkosti, kdy už zahájíme výhybný manévr, by brzda měla být povolena. V tu chvíli potřebujeme co nejlepší záběr kol, abychom překážku mohli skutečně bez problémů objet a vyhnout se jí. Mít při objízdném manévru sešlápnutou brzdu může být také poměrně nebezpečné – opět platí, že zvláště u starších aut bez ABS.

Zdroj: https://www.aodos.gr/en/road-safety/articles/5-rules-for-braking-you-should-know/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora