V obytné zóně platí specifická pravidla přednosti

Sign Speed Reduction Near Local Area

Efektivita policie se posuzuje jen velmi obtížně. V optimálním případě by muži zákona neměli udílet prakticky žádné pokuty, a přesto by mělo být na silnicích bezpečno. Něco takového je ale utopie. Policisté tak chtějí být především vidět, protože prevence je zpravidla nejúčinnější. A jednou za čas udělají větší akci, při které rozdávají pokuty jako na běžícím pásu. Čas od času však přijde pokyn vybírat pokuty i mimo tyto akce, aby bylo možné veřejnosti prezentovat, že policie koná, pomáhá a chrání. Nejnovější trik policistů, jak zvýšit objem vybraných pokut, přitom funguje na výbornou. Číhají na ty, kteří nedají přednost.

Mohlo by vás zajímat:  Na první pohled vypadají tahle auta zajímavě. V běžném provozu přichází rychlé vystřízlivění

Ne vždy platí přednost zprava

Místa, které si policejní hlídky k takovému pokutování vybírají, pochopitelně nejsou ty nejsnazší a nejpřehlednější křižovatky, na nichž neudělá chybu ani úplný začátečník, který dostal řidičák teprve včera. Namísto toho volí křižovatky, kde je přednost upravena nějakým specifickým způsobem, a tak na nich platí přednost zleva, přestože to nemusí být úplně na první pohled patrné. Ďábel se v tomto případě skrývá v detailu.

Zdroj obrázku: Freepik

Obytná zóna

Ten detail je modrá a poněkud složitě vypadající značka Obytná zóna. Na okrajích velkých měst začaly houfně přibývat už před lety, ale během poslední dekády nebo dvou se stále častěji objevují i v menších městech a satelitních vesnicích, odkud dojíždějí skoro všichni jejich obyvatelé. V obytné zóně platí hned několik zvláštností – maximální povolená rychlost je 20 km/h a chodcům je dovoleno pohybovat se po vozovce.

Mohlo by vás zajímat:  Servis vozu v zimě je klíčový. Kontrolovat musíme pneumatiky, brzdy i akumulátor

Konec obytné zóny

A právě konec obytné zóny je místo, na kterém přednost zprava neplatí. Přednost tu mají vždy řidiči, kteří jedou po běžné komunikaci, a nikdy ne ten, kdo obytnou zónu opouští. A aby toho nebylo málo, občas je z obytné zóny vyňata pouze křižovatka uprostřed zástavby, takže přednost zprava chvíli platí a chvíli ne. Policisté pak mají žně.

Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora