Ve snaze ušetřit palivo dělají řidiči věci, nad kterými zůstává rozum stát

Close Up Caucasian Man Holding Hand Gearshift Changing Speed

Mnoho řidičů chce mít nízkou spotřebu. Podle toho také vybírají auto. První překvapení nastane ve chvíli, kdy zjistí, že i při úsporné jízdě málokdy dosáhnou na hodnoty, které jsou vedeny jako papírové. Při měřicím cyklu NEDC je to v podstatě nemožné. U měření podle standardu WLTP už to může být reálnější, ale stále značně obtížné. Proto se mnozí řidiči snaží snižovat svou spotřebu, co to jenom jde. Mnohdy ale věří četným mýtům, které málokdy pomohou.

Magnety, tablety a další výmysly

Řada lidí v honbě za nízkou spotřebou podlehne různým chytákům, které mají pomoci ke snížení spotřeby auta. Mnohdy se jedná o různé magnetické kroužky, které se umístí na palivový systém. Jindy se zase jedná o tablety, které se vhazují s každým tankováním do nádrže. Realita je však taková, že dané kroky k nízké spotřebě jenom málokdy pomohou. Navíc je třeba vzít v potaz, že dané věci něco stojí, a i když by pomohly o pár deci spotřebu snížit, výsledné náklady mohou být vyšší než bez nich.

Mohlo by vás zajímat:  Agresivita stojí za 40 procenty smrtelných nehod. Počet mrtvých jde do tisíců
Zdroj obrázku: Freepik

Vyřazování a zhasínání motoru

Dalším postupem, který patří mezi známé mýty, je práce s převodovkou a motorem. Někteří lidé podlehnou názorům a například při jízdě z kopce řadí na neutrál. Nejenom že v tu chvíli přicházejí o výhodu brzdění motorem, ale také často docílí toho, že si motor vezme spíše více paliva než se zařazenou rychlostí. Někteří dokonce při jízdě z kopce zhasínají motor, což sice spotřebu sníží, ale je to extrémně nebezpečné. Toto se nedoporučuje ani při kratším stání, jelikož úspora je spíše minimální, při startu jsou požadavky na palivo nižší a zbytečně se tak opotřebovávají různé komponenty auta.

Mohlo by vás zajímat:  Česko je v počtu dobíjecích stanic na konci Evropy, tři čtvrtiny jsou jen ve čtyřech zemích EU

Velmi pomalá jízda

Rychlost jízdy má na spotřebu vliv. Nutno však uvést, že velmi pomalá jízda nerovná se nízká spotřeba. Může tomu být spíše naopak. Pomalá jízda znamená nutnost zařazeného nižšího rychlostního stupně, což k úspoře paliva moc nepřispívá. Chybou je i držet auto v extrémně nízkých otáčkách, jelikož ani tady nedojde k očekávanému poklesu spotřeby benzínu nebo nafty.

Zdroj: https://www.autotrader.ca/newsfeatures/20190822/9-fuel-economy-myths-busted/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora