Čím větší, tím lepší a bezpečnější, říká si stále více českých řidičů. A tak je u nás na vzestupu obliba SUV, která přitom v západní Evropě už na popularitě ztrácejí. Ano, robustnější SUV jsou skutečně o něco bezpečnější než menší auta, minimálně pro posádku vozu, ale mají i své stinné stránky, o kterých se mezi českými řidiči příliš nemluví. A přitom je Česká republika pro tahle auta podobně nevhodná, jako třeba státy ve Středomoří, jejichž obyvatelé tradičně tíhnou ke skútrům, motorkám a také malým autům, nad nimiž Češi často jen mávnou rukou.
SUV versus město
Řada SUV přitom není o moc větší než klasické hatchbacky, bereme-li tedy v potaz jejich vnitřní rozměry. Jsou však robustnější a často výše posazená, takže zabírají hodně prostoru, a to i do šířky. To dělá z SUV velmi nepraktická auta do městského provozu – řada českých měst má totiž úzké uličky a jednosměrky s obtížným parkováním, které SUV nejdou příliš k duhu. Větší a těžší SUV také mají vyšší spotřebu a emise, což neprospívá městskému ovzduší.
Nebezpečné bezpečí
Že jsou SUV bezpečnější pro své pasažéry, už tu zaznělo. Ale v porovnání s jinými vozy jsou naopak smrtelně nebezpečná pro chodce a cyklisty. Vyšší a těžší SUV mají při nehodě ve stejné rychlosti násobně vyšší šanci, že chodce nebo cyklistu usmrtí. Chodci také mají přes zaparkovaná SUV nebo přes tato auta stojící v jednom pruhu na přechodu horší výhled do vozovky než přes nižší a drobnější vozidla.
Drahé pojistné
Tuhle nevýhodu SUV pocítí každý majitel na ceně povinného ručení. Jedním z důležitých cenotvorných parametrů je hmotnost vozidla, neboť s těžším autem je možné způsobit větší škodu. A do ceny pojistného se promítá také už zmíněné zvýšené nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu, škody na jejich zdraví a majetku jsou totiž kryty právě z povinného ručení.
Zdroj: https://motorandwheels.com/8-disadvantages-of-suvs/