Vozy na našich silnicích můžeme rozdělit do dvou kategorií. Na ty s manuální a na ty s automatickou převodovkou. Obě varianty mají své klady, ale i zápory. Nutno však říci, že automatická převodovka často skrývá možnosti, o kterých nemají potuchy ani odpůrci, ani majitelé vozů s automatem. O co se jedná?
Manuální řazení
Že je jízda s automatem nuda a není možné mít volbu rychlostních stupňů pod kontrolou? To je známá chyba. Mnoho moderních vozů s automatem disponuje manuálním režimem. Stačí volič převodovky přepnout do správné polohy a potom už jenom měnit rychlostní stupně dle potřeby. A to buď rychlým pohybem řadicí páky, nebo pádly pod volantem. Je to navíc rychlejší a pohodlnější než u standardního manuálu.
Možnost přeřazení
Není to nutně jenom elektronika auta, která má vše ve svých rukou v závislosti na nastaveném jízdním režimu. Když je třeba podřadit nebo přeřadit na vyšší stupeň, lze to snadno udělat i manuálně. Pokud vůz s automatem disponuje pádly pod volantem, stačí jeden jednoduchý pohyb a rázem je navolena přesně taková rychlost, jakou řidič chce.
Rychlé podřazení
Pokud automat něco neumí, to je samozřejmě předvídání. Neví, kdy se řidič rozhodne třeba předjíždět a hodil by se mu nižší rychlostní stupeň. Od toho ale je možnost manuálního režimu nebo pádel pod volantem. Řidič si tak může na připravovaný manévr snadno podřadit, aby měl k dispozici dostatek výkonu svého auta. Potom už stačí jen sešlápnout plyn a svižně vyrazit.
Kickdown
Slovem kickdown se označuje takzvaný druhý doraz plynu. Tuto funkci lze najít jak u vozů s manuálem – kdy vytáhne z auta maximum – tak i u vozů s automatem. I tady jde o možnost využít naplno potenciál auta. Druhý doraz plynu slouží k okamžitému podřazení, klidně i o více rychlostních stupňů. Vůz je tak schopen nabídnout v daný okamžik maximum výkonu ke konkrétnímu jízdnímu manévru.
Zdroj: https://oxfordautomotivepa.com/4-benefits-of-an-automatic-transmission/