Vůz s automatem umí víc, než mnozí tuší. Některé vychytávky neznají ani jejich majitelé

Automatic Transmission Gear Shift Modern Car Car Interior Details With Electronic Components Red Leather With Stitch

Vozy na našich silnicích můžeme rozdělit do dvou kategorií. Na ty s manuální a na ty s automatickou převodovkou. Obě varianty mají své klady, ale i zápory. Nutno však říci, že automatická převodovka často skrývá možnosti, o kterých nemají potuchy ani odpůrci, ani majitelé vozů s automatem. O co se jedná?

Manuální řazení

Že je jízda s automatem nuda a není možné mít volbu rychlostních stupňů pod kontrolou? To je známá chyba. Mnoho moderních vozů s automatem disponuje manuálním režimem. Stačí volič převodovky přepnout do správné polohy a potom už jenom měnit rychlostní stupně dle potřeby. A to buď rychlým pohybem řadicí páky, nebo pádly pod volantem. Je to navíc rychlejší a pohodlnější než u standardního manuálu.

Mohlo by vás zajímat:  Policie znovu vyzvala lidi, aby udali rychle jedoucí řidiče. Pak je pojede změřit

Možnost přeřazení

Není to nutně jenom elektronika auta, která má vše ve svých rukou v závislosti na nastaveném jízdním režimu. Když je třeba podřadit nebo přeřadit na vyšší stupeň, lze to snadno udělat i manuálně. Pokud vůz s automatem disponuje pádly pod volantem, stačí jeden jednoduchý pohyb a rázem je navolena přesně taková rychlost, jakou řidič chce.

Zdroj obrázku: Freepik

Rychlé podřazení

Pokud automat něco neumí, to je samozřejmě předvídání. Neví, kdy se řidič rozhodne třeba předjíždět a hodil by se mu nižší rychlostní stupeň. Od toho ale je možnost manuálního režimu nebo pádel pod volantem. Řidič si tak může na připravovaný manévr snadno podřadit, aby měl k dispozici dostatek výkonu svého auta. Potom už stačí jen sešlápnout plyn a svižně vyrazit.

Mohlo by vás zajímat:  Ostré verze aut začíná kupovat ve velkém starší generace. Základní motorizace už stačí málokomu

Kickdown

Slovem kickdown se označuje takzvaný druhý doraz plynu. Tuto funkci lze najít jak u vozů s manuálem – kdy vytáhne z auta maximum – tak i u vozů s automatem. I tady jde o možnost využít naplno potenciál auta. Druhý doraz plynu slouží k okamžitému podřazení, klidně i o více rychlostních stupňů. Vůz je tak schopen nabídnout v daný okamžik maximum výkonu ke konkrétnímu jízdnímu manévru.

Zdroj: https://oxfordautomotivepa.com/4-benefits-of-an-automatic-transmission/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora