Za nenastartováním auta v zimě není vždy autobaterie. Příčina může být překvapivě v nádrži

Side View Businesswoman Using Keys Turn Car

Když teploty klesnou hluboko pod bod mrazu, může mít mnoho motoristů problém s nastartováním svého auta. Pokud chytne jenom velmi těžko nebo vůbec, je logické hledat problém v autobaterii. Tedy v jejím stáří nebo ve stavu nabití. Ne vždy je ale problém jenom tady. Jedna příčina se může nacházet i v palivové nádrži.

Ne u všech aut

Málokoho napadne, že příčinu nenastartování může hledat i v palivové nádrži svého auta. Přitom takové riziko opravdu existuje. Ne však u všech aut. Kdo má vůz na benzín, ten může danou situaci klidně vyloučit. Kdo má naopak automobil na naftu, měl by zpozornět. Je to právě teplota, která může mít na palivo v nádrži vliv. A konkrétně i na to, zda vůz nastartuje, nebo ne.

Mohlo by vás zajímat:  V mnoha případech jsou ojetiny výhodnější než nové auto. Proto jdou také na odbyt

Do jakého počasí?

Zatímco u benzínu neřešíme, do jakých teplot je vhodný – není to potřeba – u nafty je tomu jinak. Parametry nafty se totiž musí odvíjet od toho, do jakého počasí je určena. Mluví se o takzvané filtrovatelnosti a s tím spojeném zařazení do konkrétních tříd. A právě toto může hrát značnou roli, pokud automobil při nízkých teplotách nenastartuje. V nádrži může být nafta, která zde vůbec nemá být.

Zdroj obrázku: Freepik

Tři druhy nafty

Naftu používanou v České republice můžeme dělit do tří skupin. Na naftu letní vhodnou do 0 stupňů Celsia, naftu přechodovou do -10 a dále naftu zimní s filtrovatelností -20 stupňů Celsia. Dle jednotlivých kategorií je tedy jasné, do jakých teplot může mít toto palivo své optimální vlastnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Při jízdě v noci může osvětlení v autě snižovat dobrou viditelnost na silnici

Co je v nádrži?

Pokud teploty klesnou hluboko pod nulu a auto nestartuje, je dobré zapřemýšlet, jaká nafta je v nádrži. Tedy jakou má filtrovatelnost. Může se stát, že v ní bude převažovat nafta přechodová, nebo dokonce letní. V tu chvíli je její filtrovatelnost nedostatečná. A co hrozí? Již zmíněné nenastartování. Pokud ale už auto naskočí, stále není vyhráno, jelikož motor nemusí mít pravidelný a spolehlivý chod.

Zdroj: https://www.reederdistributors.com/blog/what-are-the-different-types-of-diesel-fuel/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora