Jenom málokterý zákon vyvolal tolik diskuzí jako ten o předjíždění cyklistů. Zavedeno bylo poměrně striktní pravidlo, které říká, že mezi cyklistou a vozem musí být minimálně 1,5 metru. Řidiči už proto hledají finty, jak tuto povinnost obejít. A nahrává jim v tom česká legislativa.
Objíždění, nebo předjíždění?
Na první pohled se to může zdát jako slovíčkaření, ale fakt je ten, že každé toto slovo má i v naší legislativě svůj význam. Pokud osoba jede na kole a my ji autem míjíme, je to skutečně předjíždění. Pokud ale kolo vede, už dochází k objíždění. A na tom chce mnoho řidičů stavět svou obhajobu. Přece jenom, při jízdě autem nemusí být patrné, zda je kolo vedeno, nebo na něm někdo jede. Či snad nasedá nebo zrovna sesedá?
Jak to změřit?
Jasno nyní nemají ani policisté, kteří by měli dohlížet na to, zda je vzdálenost 1,5 metru od cyklisty dodržována. I pro ně je tento zákon novinkou a musí se vypořádat s problémem měření dané vzdálenosti, aby případně mohli skutečně pokutovat viníka v autě. I na tom mnozí řidiči staví a realita provozu jim dává za pravdu. Jak během jízdy změřit, že je dodržen odstup 1,5 metru? Každý může mít odhad jiný a seknout se i o desítky centimetrů.
Kolik jsem jel?
Zákon o předjíždění cyklistů má řadu výjimek. Třeba tu, že při rychlosti auta do 30 kilometrů v hodině stačí dodržet vzdálenost jednoho metru. I to je jedna z plánovaných výmluv mnoha řidičů. Aby jim policie prokázala opak, bude to mít velmi těžké, jelikož by zároveň musela měřit autu rychlost a zjišťovat vzdálenost od cyklisty.
Kde zákon platí?
Mnozí řidiči spoléhají také na to, že zákon o předjíždění cyklistů neplatí úplně všude. Nevztahuje se na místa, kde mají cyklisté vymezený pruh. Ten samozřejmě někde končí a někde začíná. A právě na tom chtějí mnozí případně stavět svou obhajobu o tom, že cyklista už byl nebo ještě byl ve svém pruhu.
Zdroj: https://mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Prehled-zmen-a-novinek-v-doprave-v-roce-2022