Ministerstvo dopravy přišlo s návrhem, tedy spíše s úvahou, že by se rychlost na dálnicích mohla zvýšit. Aktuálně je stanovena na 130 kilometrů v hodině a mluví se o možnosti navýšit tento limit až na 150 km/h. Tedy o dvacet kilometrů v hodině. Ač se mnohým zdá, že z toho plynou především výhody, realita je bohužel jiná a půjde spíše jen o populismus, který nic nepřinese.
Dálnice musí vyhovovat
Dálnice v České republice mají dva problémy. Je jich málo a mnohé úseky nestojí za nic. Proto by rychlost 150 kilometrů v hodině neplatila všude, ale jenom na vybraných úsecích. Nejenom na těch, kde by byla kvalita dálnice odpovídající, ale kde by byl například i vhodný poloměr zatáček, které by i ve vyšší rychlosti byly bezpečné. Míst, kde by se mohli řidiči projet legálně rychleji, tedy až tolik nebude.
Cestu to příliš nezkrátí
V návaznosti na výše uvedené je třeba říct, že cestu po dálnici to zase až tak nezkrátí. Sice má jít o zvýšení o 20 kilometrů v hodině, ale vzhledem k omezenosti úseků, kde bude tato rychlost platit, se dá reálně mluvit o tom, že řidič do svého cíle dojede o několik minut rychleji než při standardním dálničním tempu. Za čtvrt hodiny své jízdy by ve vyšším dálničním tempu ujel zhruba o 5 kilometrů delší trasu, což je vzhledem k velikosti ČR a dálniční síti spíše zanedbatelné.
Rychlost cestování neovlivňují značky
I když nyní můžeme po dálnici jet dovolených 130 kilometrů v hodině, reálná cestovní rychlost je o poznání nižší. Řidiči cestující na limitu se musí potýkat s pomalejšími vozy a kamiony, které je zkrátka brzdí. A tak nemusí být nic neobvyklého, že i rychlejší úsek může být z důvodu provozu a předjíždění pomalejších vozidel projetý ještě pomaleji než ten standardní. Jediná využitelnost by mohla být v časech s nižším provozem, kdy jsou ale silnice natolik volné, že k rychlému cestování plně dostačuje současný limit maximální povolené rychlosti.
Zdroj: https://www.mzv.cz/file/4066992/Pravidla_Provozu_EN.pdf, https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/auto/dalnice-rychlost-navyseni_2201241921_voj