Zenos E10 – Další víkendová hračka oficiálně

Poslední dobou to vypadá, jako by se do módy vracely sportovní vozy. A tím nemyslím jen ty rádoby náhražky s hybridním ústrojím nebo dieselovým motorem. Objevují se i pořádné bestie a mezi ně patří i zcela nový Zenos E10. Jedná se o otevřený automobil s extrémně nízkou váhou určený na okresky i okruhy.

Za vznikem značky Zenos stojí dvě velká jména – Ansar Ali a Mark Edwards. Oba si prošli vysokými pozicemi u LotusuCaterhamu a před necelými dvěma roky rozjeli vlastní společnost, kde hodlali zúročit všechny své znalosti. Podle prvních informací se jim to povedlo perfektně. Design je vždy subjektivní záležitostí, konkrétně já však Zenos E10 shledávám poněkud podivným. Ale tady nejde o vzhled, naopak, ten je až tím posledním, co by nás na tomhle voze mělo zajímat!

Zenos E10 se představil na nedávném Autosport International 2014 v Birminghamu a výrobce uvádí, že se při jeho vývoji zaměřil především na co nejnižší možnou váhu a relativní cenovou dostupnost, a to nejen v případě koupě, ale také samotného provozu. Vůz na délku měří skromných 3 560 mm, rozvor má 2 300 mm, šířka 1 870 mm, výška 1 010 mm a rozvor předních kol 1 560 mm, zadních pak 1 600 mm. Pohotovostní hmotnost modelu E10 Zenos udává jako 650 kg, čehož bylo dosaženo výrobou monokoku z kombinace hliníku a recyklovaných karbonových vláken. Ochranu při převrácení nebo bočním nárazu tvoří ocelový rám.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Scala bude zákazníkům k dispozici už v průběhu dubna

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých lichoběžníkových ramenech a tlumiče dodala renomovaná společnost Bilstein. Zenos E10 také disponuje čtyřmi kotoučovými brzdami o průměru 285 milimetrů, které pro přední nápravu dodal Alcon v závodní specifikaci a pro zadní si je nová britská značka vyrobila sama. Přední disky mají průměr 16 palců a zadní o jeden více, pneumatiky pochází od firmy Avon a mají rozměry 195/50 R16 a 225/45 R17.

Srdcem vozu je dvoulitrový atmosférický čtyřválec od Fordu o výkonu 203 koní při 7 200 ot/min a točivém momentu 210 Nm při 6 100 ot/min. Tyto hodnoty přenáší na zadní kola pětistupňová transverzní manuální převodovka. Při poměru přes 300 koní na tunu dokáže Zenos E10 sprint z 0 na 96 km/h za 4,5 sekundy a maximální rychlost činí 217 km/h. Za to vše výrobce nežádá zase tak moc, konkrétně 24 885,- včetně DPH, což v přepočtu dělá zhruba 830 000,- Kč.  Srovnatelně vybavený Caterham Supersport R vyjde o nějaké 3 000,- liber (cca 100 000,- Kč) více, KTM si za X-Bow řekne kolem 50 000,- liber (1 665 000,- Kč) a Vühl 05 vychází na 60 000,- liber (2 miliony Kč).

Mohlo by vás zajímat:  Konečně zmizí vraky z ulic. Sněmovna schválila důležitý zákon

Prvních 75 kusů Zenosu E10 bude vyrobeno ve speciální Launch Edition, která vyjde na 28 995,- liber, tedy zhruba 966 000,- korun. Za to zákazníci dostanou mnoho prvků z příplatkové výbavy, konkrétně šestistupňový manuál, diferenciál s omezenou svorností, odnímatelný volant, kompozitní sedačky se čtyřbodovými pásy, vyhřívání prostoru pro nohy, kola OZ a pneumatiky ZZR Avon. Pokud vy se tyto prvky kupovaly zvlášť, vyšly by téměř na 6 000,- liber, ale Launch Edition oproti základu stojí jen o 4 000,- liber více.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Aprilia RS 660 s optimálním poměrem výkonu a hmotnosti přijíždí na český trh

Značka Zenos plánuje vyrábět kolem 200 kusů modelu E10 ročně, přičemž v prvním roce chce udat přes 150 kusů. Problémem by to být nemělo, neboť již nyní výrobce registruje přes 200 zájemců o vůz, kteří se přihlásili přes oficiální webovou stránku. Pokud si myslíte, že E10 je vše, co Zenos plánuje, jste na omylu. Kolem roku 2018 by měla přijít jeho roadster verze E11 a kupé verze E12. Jsme tedy na budoucnost značky velmi zvědaví!

Zdroj: Zenos, pistonheads.com, autocar.co.uk