80 let kvasinského závodu Škoda

Závod automobilky Škoda v Kvasinách slaví 80. výročí založení. Automobily se ve východočeském závodě vyrábí od roku 1934, od roku 1947 z linky sjíždí vozy s okřídleným šípem ve znaku. Dnes v Kvasinách vyrábí zhruba 4200 zaměstnanců modely Superb, Yeti a Roomster. Závod se tak stal jedním z pilířů globální výrobní společnosti a současně největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji.

Automobily, tedhy ještě pod značkou Jawa, se v Kvasinách vyrábí od roku 1934. Prvním vozem značky Škoda, vyráběným v tomto závodě, byl v roce 1947 tehdejší Superb, luxusní model své doby. V dalších desetiletích se ve východočeském závodě vyráběla řada známých až legendárních modelů značky jako například kabriolet Felicia (1958-1964), Škoda 110 R Coupé (1970-1980) nebo Felicia Pickup/VW Caddy (1995-2001).

Rozhodujícím milníkem v moderní historii bylo v roce 2001 zahájení výroby první „novodobé“ generace Škody Superb. Nová vlajková loď značky znamenala před 13 lety začátek razantního rozšiřování a modernizace závodu až do podoby moderní výkonné automobilky. Jen pro zahájení výroby modelu Superb investovala Škoda v Kvasinách na počátku tisíciletí společně s koncernem Volkswagen zhruba 190 milionů eur. Od roku 2001 se kvasinský závod postupně rozšiřoval. V roce 2006 byl představen nový model z Kvasin – Škoda Roomster. A pochází odtud také další zcela nový model – Škoda Yeti, který se v roce 2009 stal prvním kompaktním SUV značky. Spolu s rozšiřováním palety vozů vyráběných v Kvasinách vzrostla celková roční výroba v tomto závodě až na bezmála osminásobek, z 20 000 na 150 000 vozů. Koncem roku 2013 opustil brány kvasinského závodu 1,5miliontý vůz. Z linky zde dnes sjíždí modely Škoda Superb, Yeti a Roomster.

V následujících letech bude Škoda svůj závod v Kvasinách dále rozšiřovat. Mimo jiné se zde dokončuje nová svařovna a rozšiřují se provozy montáže a logistiky, obnovuje se také infrastruktura závodu. Se zhruba 4200 zaměstnanci je dnes kvasinský závod společnosti největším průmyslovým zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Na počátku devadesátých let – při vstupu koncernu Volkswagen – měl závod pouze 500 zaměstnanců.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Hondy S2000

80 let výroby automobilů v Kvasinách – důležité milníky

1934
Založení karosárny Jawa v Kvasinách.

1947
Zahájení výroby modelu Škoda Superb.

1959
V Kvasinách začíná výroba kabrioletu Škoda Felicia.

1970
Zahájení výroba sportovního kupé Škoda 110 R.

1981
Zahájení výroby modelu Škoda Garde/Rapid.

1991
Škoda se stává součástí koncernu Volkswagen.

2001
Nová vlajková loď značky Škoda – model Superb – sjíždí z linky v Kvasinách.

2006
Zahájení výroby nového modelu Škoda Roomster v Kvasinách.

2009
V Kvasinách nabíhá výroba kompaktního SUV Yeti.

2013
Leden: Do Kvasin se vrací montáž Škody Roomster.
Červenec: Do provozu je uvedena nová kogenerační jednotka. Do tohoto ekologického opatření, které bylo později oceněno jako Ekologický projekt roku byly investovány zhruba 3 miliony eur.
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz.
Prosinec: V Kvasinách byla vyrobena 500 000. Škoda Superb druhé generace.

2014
Duben: Koncern Volkswagen oznámil, že se v Kvasinách bude vyrábět další nový model.
Září: Závod v Kvasinách si připomíná 80. výročí svého založení.

Zdroj: Škoda