Slyšeli jste o motoru RCCI? Kombinuje výhody naftových i benzinových

Když pomineme elektromotory, tak musíme říci, že v současných vozech najdeme motory benzinové, nebo naftové. To je v podstatě zažitý standard. Pro první variantu se používá označení zážehové, zatímco pro druhou vznětové. Je to dáno hlavně jejich principem, pokud jde o nutnost zapálení daného paliva. Nyní to však vypadá, že se dané dělení bude muset upravit. Proč?

Byl představen motor s označením RCCI

Už v nadpisu našeho článku jsme vás nalákali na to, že došlo k představení motoru s označením RCCI, kteří přináší jeden unikát. Jde vlastně o kombinaci motoru benzinového a naftového. Než se na něho podíváme blíže, je dobré zmínit ještě několik faktických informací.

Ty hlavní se rozhodně týkají toho, že s motorem přišla Wisconsinská univerzita. Ta zakončila dlouholetý vývoj agregátu, pro který je používaná zkratka RCCI, což znamená Reactivity Controlled Compression Ignition. Toto označení vzniklo s ohledem na princip, ke kterému v motoru dochází. Mísí se zde totiž palivo vysoce reaktivní a palivo nízce reaktivní. Tedy paliva, u kterých dochází k samovznícení snadno a špatně. A toto všechno vede k tomu, že zde dochází ke kombinaci nafty a benzinu.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Ford Mustang už nebude využívat motor EcoBoost. Se čtyřválcem přesto počítá

Nejenom klasická paliva

RCCI je tedy motorem, ve kterém dochází zároveň ke spalování benzinu a nafty. Při vývoji však bylo dbáno i na celkovou univerzálnost v tom, aby místo benzinu bylo možné používat třeba etanol, nebo zemní plyn. I to jsou druhy paliv, které jsou takzvaně nízko reaktivní. To může výrazně rozšířit použití tohoto motoru i v souvislosti s využíváním takzvaných alternativních paliv.

Jak motor RCCI funguje?

Popišme si jednoduše princip toho, jak tento motor funguje. Rozhodně nechcete zacházet do různých technologických složitostí. V principu jde o to, že první fází je nasátí vzduchu a benzinu. A to v určitém poměru, což ovlivňuje řídící jednotka, podle aktuální zátěže. Následně dojde k vstříknutí nafty, a to opět v přesném množství, které je nezbytné k tomu, aby byl odstartován proces hoření. Tento postup zajistí, že ve spalovací komoře dojde k tomu, že zde třikrát vzroste tlak. A to je velmi pozitivní zpráva. Proč?

Mohlo by vás zajímat:  Jak se Hyundai snaží snížit spotřebu? Budete překvapeni

Ohromující efektivita

Když porovnáme efektivitu motoru RCCI se současnými nejefektivnějšími motory, tak musíme říci, že je dalece překonává. Wisconsinská univerzita uvádí, že v laboratorních testech bylo dosaženo účinnosti okolo šedesáti procent. I když se to na první pohled nezdá moc, připomeňme, že jedny z nejefektivnějších turbodieselových motorů atakují číslo okolo čtyřiceti.

Motor má i svá negativa

I když to vypadá, že se jedná o naprostý unikát, je třeba se držet při zemi. Motor RCCI je totiž celkem komplikovaným agregátem. Už jenom proto, že ve svém voze budete muset mít hned dvě nádrže a logicky budete muset tankovat i dva druhy paliva. Toto by však mohla pomoci vyřešit kombinace nafty a CNG, což dnes už v podstatě existuje – jenom s tím rozdílem, že jde o CNG a benzin.

Mohlo by vás zajímat:  Lehká noha je lepší než hybrid. Nízkou spotřebu lze mít i bez elektřiny

Ona větší komplikovanost je však spojena s tím, že auto má dva palivové systémy, což výrazně zvyšuje nutnost údržby, stejně jako je s nimi spojena i nákladnější výroba. Sečteno, podtrženo, právě vysoké náklady mohou znamenat, že i když motor dosahuje výraznější efektivity, v porovnání se všemi náklady nemusí být výhodnějším řešením ani při dlouhých nájezdech.

Nejde o první pokus

Univerzita ve Wisconsinu není jediným místem, kde je patrná snaha o zvýšení efektivity motorů. Příkladem je automobilka Mazda, která má ve vývoji motor SPCCI. Jeho unikátem je to, že sice spaluje benzin a jsou využívány svíčky, ale svou technologií se dá spíše zařadit do kategorie vznětových.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora