Autosalon Brno včera a dnes

Letošní ročník autosalonu v Brně patří, soudě dle fotek, komentářů zúčastněných i reportáží, někam mezi zklamání, zlost a frašku. Ne vždy ale bylo Brno takto slabé. Stačí se přesunout o 10 let dozadu

Rok 2003 totiž přinesl Brnu status třetího největšího evropského autosalonu, místo v prestižním kalendáři výstav OICA a také obrovskou přízeň návštěvníků. Ač se to zdá dnes jako téměř nemožné, v roce 2003 mohli návštěvníci obdivovat světovou premiéru nového BMW řady 5 E60 a modernizovaného Fordu Mondeo. Zastoupeny byly také luxusní značky – Porsche přivezlo ve středoevropské premiéře supersportovní Carreru GT a Ferrari ukázalo tehdy nejdražší auto planety – model Enzo. Z předních světových značek chyběla snad pouze Honda a celý areál výstaviště byl zaplněn automobily. 

O dva roky později (jistě víte, že se Autosalon střídá pravidelně s Autotecem) se v Brně konal další automobilový svátek. Sice už to nebyl rok 2003, přesto však bylo na co koukat. Vypíchnul bych například koncept Fenomenon Stratos, středoevropskou premiéru konceptu Audi Allroad anebo nová kolínská mini. Samotné automobily byly rozmístěny v pěti pavilonech a z větších značek chyběl Fiat, Ferrari, Maserati a Toyota. Jinak opět kompletní účast. Z doprovodných akcí je třeba zmínit výstavu ke stým narozeninám Škody nebo výstavu amerických automobilů. Sečteno a podtrženo – i rok 2005 stál za to. 

I rok 2007 si může připsat status povedený. Brněnští organizátoři přilákali hned čtyři světové premiéry – Seat Altea FreeTrack, Peugeot 207 SW, Ultima CanAm a domácí Brisk RS01 WRC. Seznam značek sice opět nebyl kompletní – chyběl Jeep, Lexus, Mazda nebo Toyota, přesto bylo opět o co stát. Kromě světových premiér třeba Alfa Romeo dovezla otevřenou verzi modelu 8C Competizione, Audi sportovní R8 a Porsche model Cayenne v několika podobách. Stejně jako v předchozích třech letech, i nyní stála návštěva autosalonu za to. 

V roce 2009 však po třech předchozích ročnících přišlo tvrdé vystřízlivění. Brněnští organizátoři díky světové finanční krizi přišli hned o několik velkých výrobců, které nenalákal ani nově postavený pavilon P. Rozloha autosalonu se smrskla na dva pavilony, seznam světových premiér zaplnily akorát nové verze modernizované Octavie (RS a Scout) a Radical SR3 RS a většina značek byla zastoupena už pouze brněnskými dealery. I přes tyto nedostatky si však Brno stále zasluhovalo přízeň a pozornost.

Další autosalon se konal hned o rok později. Organizátory totiž při malé účasti na Autotecu napadla spásná myšlenka – spojit Autosalon a Autotecem. Samo o sobě je to téměř geniální – dva veletrhy s odlišným a přesto stejným zaměřením na jednom místě, takže si každý přijde na své. Jenomže tato myšlenka tvrdě narazila. Na výstavu osobních automobilů se přihlásilo pouze pět značek – Hyundai, Škoda, Renault, Dacia a Ford, o výstavu nákladních a užitkových vozů a autobusů byl jen o něco málo větší zájem. Takže fraška jak se sluší a patří. 

Po fiasku v roce 2010 asi od Autosalonu 2011 nikdo moc nečekal. Proto i mne tato výstava velmi mile překvapila. Ano, zastoupení značek nebylo tak hojné jako v letech největší slávy, ale moderní expozice značek koncernu Volkswagen, Citroenu, Peugeotu, Opelu, Kie nebo Hyundaie to vyvážily. Kromě těchto značek šlo na veletrhu najít i modely Suzuki, Lotus, Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Fiat, Lancia nebo Jeep. Zkrátka to vypadalo, že se Autosalon Brno vrací do dob své největší slávy a že by to mohl být zajímavý odrazový můstek do dalších let. 

Rok 2012 organizátoři pro nezájem vypustili (nezájem nejspíše vyústil z velmi drahých výstavních ploch) a veškerá pozornost se přesunula na letošní rok. Ten organizátoři přesunuli z tradičního června na začátek dubna, prý z důvodu větší blízkosti s autosalonem v Ženevě. Výsledek? Jeden pavilon a to ještě poloprázdný, účast pouze Hyundaie, Škody, Fordu, Mini, Suzuki, Mazdy, Jaguaru, Land Roveru, Volva a Mitsubishi… Takhle nevypadá pokus o moderní automobilovou výstavu. Existuje tu však jedna omluva. Podle dostupných informací mělo být v Brně letos vystavených na 30 značek, ale na poslední chvíli valná většina odřekla, protože český trh již po několikáté prodejně klesl. 

A co říci závěrem této sondy do historie kdysi největšího středoevropského autosalonu? Myslím, že nic. Lze snad jen doufat, že se trh s automobily zvedne, pořadatelé dostanou rozum a nebudou předražovat nájemné výstavních ploch a brněnská výstava znovu stoupne do popředí zájmu a nedopadne jako Autotec, který ve své původní podobě po roce 2010 skončil úplně… 

Komentáře