BLOG – Emisní předpisy, aneb šílenství diktované EU

Osobně jsem dlouholetým odpůrcem Evropské unie a většiny šíleností, které nám denně diktuje. Jako automobilového fandu mě však nejblíže zasahují předpisy a limity, které se týkají právě automobilového světa. Zrovna dnes jsem se rozčílil nad plánovaným omezením flotilových emisí.

Při přípravě článku o zvažovaném předokolkovém hatchbacku od Jaguaru jsem se dostal k tématu emisních norem, které s tím přímo souvisí. Jaguar Land Rover má totiž v nabídce především velké terénní vozy a luxusní sedany, flotilové emise tedy nepatří k nejnižším. Aby měl koncern alespoň nějakou šanci je splnit, bude pravděpodobně muset nabídnout menší a úspornější model, než jaký bychom v historii značky Jaguar kdy našli.

Mohlo by vás zajímat:  Jak správně vybrat povinné ručení?

Podobný krok musela podstoupit například značka Aston Martin a představit model Cygnet (foto v galerii), který je vlastně přepracovanou Toyotou iQ. BMW zase plánuje řadu předokolkových modelů, ať už pod svou značkou, nebo jako MINI. Novinkou je také řada „i“, která se zaměří na elektromobily a hybridy a prvním zástupcem je čerstvě představený model i3 (foto v galerii). Mercedes-Benz nabízí také malé předokolkové modely, případně hybridní verze těch větších a Audi pracuje na verzích ultrae-tron.

To jsem vybral pro příklad jen pár automobilek, především prémiového ražení. A jaké že limity to musí splnit? Od roku 2020 chce Evropská unie, aby kombinované emise CO2 celé flotily konkrétní značky činily 95g/km. O výjimku si mohou zažádat pouze výrobci s roční produkcí pod 300.000 vozidel.

Mohlo by vás zajímat:  Automobilka ničí vozy za stovky milionů, důvod je však bohulibý

Na této hodnotě to však nekončí! V roce 2014 chce Evropská unie stanovit limity platné po roce 2020 a řada jejích politiků tlačí na hranici 68-78 gramů CO2 na kilometr. Pro srovnání – dle odborníků se výroba elektřiny k plnému nabití elektromobilu rovná emisím 75 gramů CO2 na kilometr!

Přirozeně se řada automobilek bouří, mezi nimi například Volkswagen nebo BMW. Šéf BMW, Norbert Reithofer, pro německý tisk uvedl, že plánované emisní předpisy vidí jako čistě politické cíle, které nemají nic společného s technologickou analýzou a uskutečnitelností. Pokračoval prohlášením, že na splnění limitu 95g/km byly utraceny již desítky miliard euro a další snižování emisí spalovacích motorů pod hranice elektromobilů je prostě nereálné. Nehledě na to, že kdyby se takto razantního snížení emisí podařilo dosáhnout, výsledné vozy by musely být tak drahé, že by automobilky ztratily zájem zákazníků.

Mohlo by vás zajímat:  Blog: Volvo koupilo Polestar, co to znamená?

…takže tady to máte. Tohle je téma, které mi drásá nervy již delší dobu a nedávný článek od Autocaru byl pomyslnou poslední kapkou. Jaký máte na věc názor Vy? Dejte nám vědět v komentářích přímo pod článkem, nebo na našem Facebooku.