BMW Motorrad představuje R 18 Dragster

P90394556 Highres R 18 Dragster By Rol

Slavný tvůrce custom motocyklů Roland Sands obnažil BMW R 18 a vytvořil z něj dragster využívající ikonický a doslova obrovský motor boxer. Výsledek: R 18 Dragster. Roland a jeho tým měli při vymýšlení a tvorbě tohoto uměleckého díla postaveného kolem působivého 2válcového motoru „Big Boxer“ zcela volnou ruku.

Při stavbě tohoto stroje byl Rolandovi Sandsovi inspirací jeho vlastní osobní příběh. „Centrem a nejviditelnějším prvkem celého stroje je motor, okamžitě jsem si proto vzpomněl na takzvané muscle cars. Má rodina měla vždy blízko k rychlosti a můj otec závodil s dragstery, takže mi dávalo smysl celý motocykl maximálně odstrojit, aby zbylo jen to základní, a navrhnout ho tak, aby byl rychlý v přímém směru,“ vysvětluje designér.

Nové BMW R 18: Cruiser navracející se do historie.
Nové BMW R 18 znamenalo v dubnu 2020 pro BMW Motorrad první vstup do segmentu sériově vyráběných motocyklů cruiser. Jako žádný jiný model předtím se tento stroj opírá o tradici historických motocyklů BMW, a to jak technicky, tak svým designem. Vznikl na základě kreseb modelů, jako bylo třeba BMW R 5, a snaží se zaměřit na samotnou podstatu motocyklu jako takového. To znamená na čistou, nepřikrášlenou techniku v čele s motorem boxer, který je se svými „dobrými vibracemi“ hlavním zdrojem radosti z jízdy. Big Boxer pokračuje v tradici vzduchem chlazených motorů, které se u BMW Motorrad poprvé v sériové výrobě objevily v roce 1923.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota odhalila novou podobu dvojice Probox a Succeed

Motocykl navrhl a postavil svojí technikou Roland Sands.
Roland Sands vždy začíná své nápady zhmotňovat kresbou na papír. To mu umožňuje vytvořit základy toho, jak budou jeho tvary, postoj a proporce vypadat. „Nakonec nastane skutečný zázrak, když tyto kresby převedeme do reality,“ vysvětluje Roland.

Nové BMW R 18 umožňuje více než jakýkoliv jiný motocykl individualizovat svůj design. Má totiž snadno odnímatelný zadní rám a jednoduše vyměnitelný set lakovaných dílů. Díky tomu mají zákazníci značnou svobodu pro snadnou přestavbu zadní části nového R 18 tak, aby co nejlépe vyhovovala jejich záměrům. Současně lze také snadno změnit barevné provedení, aby vyhovovalo osobnímu vkusu. „Nejnáročnější pro nás bylo z důvodu instalace nitra přepracování elektroniky, výměna sériového výfuku a rozsáhlá úprava sání. Byl to trochu experiment, ale podařilo se nám to! Výsledný produkt je fascinující a je pro něj typická vysoká úroveň kvality zpracování, jaká je od BMW Motorrad očekávána. Již od počátku jsem se nemohl dočkat toho, až ho předělám,“ vysvětluje Roland.

Při stavbě R 18 Dragster tým Rolanda Sandse zachoval sériovou geometrii přední vidlice modelu R 18, sejmul ale zadní rám a prodloužil jej tak, aby odpovídal požadavkům na závodní dragstery. Současně se rozhodli pro zachování kapotáže originálního R 18, modifikovali ale přední a zadní blatníky tak, aby ladily s přepracovaným rámem. Celý proces úprav zabral tři a půl měsíce. Potom se stroj přesunul do dílny pro finální dokončení a následně absolvoval první jízdu na závodní dráze dragsterů.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Peugeot e-Partner potvrzuje elektrickou ofenzívu značky i v oblasti lehkých užitkových vozidel

Roland vysvětluje: „Každý motocykl vyžaduje jiný přístup k jeho stavbě, stejně jako speciální materiály nebo díly. S každým novým motocyklem pro nás začíná proces učení, a to i přesto, že jsme již postavili více než 200 strojů. Vždy chceme porozumět charakteru stroje, který představujeme, protože to je základ k tomu, abychom zachovali jeho autenticitu a funkčnost.“

Kromě customu R 18 Dragster vytvořil Roland Sands také dvě různé kolekce frézovaných hliníkových dílů pro sériové R 18: „Machined“ a „2-Tone-Black“. Obě kolekce obsahují přední a zadní kola dostupná v různých velikostech oproti standardním kolům. Nechybí ani nabídka těchto exkluzivních frézovaných dílů pro rámeček rychloměru, svorky řídítek, kryty přední vidlice, rukojeti řídítek, páčky, zrcátka, ale také kryty motoru, víčko nádrže, kryt sací komory a mnoho dalších doplňků.

Některé z těchto frézovaných dílů Roland Sands použil také na R 18 Dragster. Konkrétně se jedná o páčky, kola, kryty hlav válců, přední kryt motoru, světlomet a přístroje. Přední část byla převzata ze superbiku S 1000 RR. Sedadlo a také výfuk byly vytvořeny od základu nově.

Detaily customu R 18 Dragster:

  1. Kompletně přepracovaný rám.
  2. Zcela nově navržená kapotáž.
  3. Světlomet převzatý z originálního R 18, držák světlometu z designové kolekce frézovaných hliníkových dílů.
  4. Sériový výfuk byl zcela odstraněn a nahrazen na zakázku vyrobeným výfukem z nerezové oceli podle schématu 2-do-1.
  5. Páčky brzdy a spojky pocházejí z designové kolekce frézovaných hliníkových dílů.
  6. Nádrž byla převzata ze sériového R 18.
  7. Modrý metalický lak byl doplněn klasickými bílými BMW linkami.
  8. Vidlice byla převzata z BMW R nineT.
  9. Sedadlo bylo vyrobeno zcela nově, jde o RSD sedlo společnosti Saddlemen.
Mohlo by vás zajímat:  Aféra Dieselgate znovu aktuální! Šéf Audi byl zatčen

Roland Sands: Muž, který tvoří design.
Roland Sands v podstatě vyrostl na motocyklech a má je ve své krvi. Jeho otec závodil ve zrychlení na dragsterech a motocykly a jejich díly si sám stavěl. Roland proto byl vždy obklopen speciálními stroji. Zanedlouho také začal sám závodit, konkrétně v motokrosu, a kromě toho si své motocykly přestavoval. Jeho vlastní závodní kariéra trvala 10 let.

Dnes je Roland světově proslulý designér na míru stavěných motocyklů a motocyklového oblečení, které navrhuje a vyrábí pro zákazníky z celého světa.

Jako designér je nejznámější kombinováním a vymýšlením stylů a výrobních postupů. „Asi nejznámější jsme tím, že propojujeme závodní estetiku a vlastnosti s individuálním stylem. Máme rádi, když dokážeme udělat sériové motocykly ještě lepšími stroji,“ vysvětluje Roland.

Pro Rolanda Sandse ale nejsou motocykly pouze prací. „Je těžké popsat to pouze v několika větách. Jízda na motocyklu pro mě znamená, že s ním vytvořím jeden celek. Mé motocykly jsou můj život a vše co dělám.“

Zdroj: TZ BMW Motorrad
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora