Každý účastník silničního provozu by se měl chovat tak, jak mu nařizují zákony. To platí o motoristech, ale i o chodcích nebo cyklistech. Zatímco motoristé si moc prohřešků nedovolí, u cyklistů je to jinak. Ti velmi často předpisy porušují. Jak proto, že je policie moc často nezastaví, tak i proto, že mohou použít známou výmluvu, se kterou hlídka, když nemá důkaz, nic neudělá.
I cyklisté mají povinnosti
Nejenom řidiči jednostopých nebo dvoustopých motorových vozidel mají na silnicích určité povinnosti. Mají je pochopitelně i cyklisté. Jenom si s nimi příliš nelámou hlavu. Namátkou můžeme zmínit třeba povinnou výbavu jízdního kola, helmu do osmnácti let, nutnost svícení nebo povinnost jízdy bez požití alkoholu. Toto vše jsou situace, kdy může hlídka proti cyklistovi zasáhnout. Někdy to dělá, ale zátahy na cyklisty až tak časté nejsou.

Cyklisté znají výmluvy
Cyklisté, kteří si s dodržováním pravidel hlavu moc nelámou, pochopitelně znají výmluvy, které mohou v případě kontaktu s policejní hlídkou použít. V tu chvíli, pokud policista nemá důkaz, je doslova v koncích. Je totiž rozdíl mezi cyklistou, který jede na kole, a chodcem, který kolo vede. A právě na tento rozdíl mnozí cyklisté spoléhají a také se na něj vymlouvají. Jednoduše – když vidí policistu, honem sesednou z kola. A považují se za chodce, pro kterého až tolik pravidel neplatí.
Policie musí mít důkaz
Policisté samozřejmě musí mít důkaz, zda konkrétní osoba byla chodcem, nebo cyklistou. I když se lidé na kolech často vymlouvají, neměli by zapomínat na důležitou věc. Dnes už mají i policisté kamery, ty jsou také v mnoha ulicích. Při shromažďování důkazů tak není problém pořídit záznamy o tom, že člověk kolo nevedl, ale skutečně na něm jel. V takovém případě může výmluva na to, že na kole nejel a byl výhradně chodcem, jenom uškodit. Na to by měl každý člověk na kole myslet.
Zdroj: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/cyclists/traffic-rules-and-regulations-cyclists-and-their-vehicles_en