Elektromobil s elektrocentrálou na vleku možná nebyl hloupý nápad. Na Dakaru se podobný představil

Smartphone App Shows Charging Status Electric Car Battery Electro Transport Concept

Dojezd elektromobilů je od jejich uvedení na trh velké téma. Ani na plné nabití dnes nedosahují toho, co vozy se spalovacím motorem, pokud mají plnou nádrž. Na adresu elektromobilů vznikla řada vtipů, včetně těch, že za sebou povezou vlek s elektrocentrálou, která jim bude energii vyrábět. Ačkoliv to původně mělo být vtipné, ukazuje se, že něco podobného není úplně špatný nápad.

Dakarské Audi

Na velmi podobném principu totiž fungoval závodní speciál Audi RS Q e-tron, který se letos zúčastnil Dakaru. Ačkoliv se o něm mluvilo jako o hybridu, ve své podstatě se jednalo o elektromobil, který měl nepřetržitý zdroj energie. Součástí auta byl totiž i benzinový dvoulitr, který zde fungoval čistě jako generátor elektřiny. Stručně řečeno – motor běžel v optimálních otáčkách, vytvářel elektřinu, ta se ukládala do baterií a za těch byly poháněny elektromotory. Spalovací motor zde neměl úkol jako v klasických hybridech.

Mohlo by vás zajímat:  Řízení v opilosti aneb Z jakého státu si brát příklad
Zdroj obrázku: Freepik

Jasné výhody

Elektrické dakarské Audi ukázalo další, poměrně zajímavou cestu elektromobility, se kterou souvisí především výhody. V první řadě je to spotřeba, a tedy i emise. Díky optimálním otáčkám motoru může být obojí nižší než u klasických hybridních aut. Dále je výhodou okamžitý nástup výkonu i točivého momentu díky elektromotoru. Klad má toto řešení i z hlediska dojezdu, ale i váhy, jelikož akumulátor může být mnohem menší než u standardního elektrického auta.

Cesta k ekologii?

Je jasné, že u běžných sériových aut by nebylo třeba generovat až tolik energie jako pro závodní Audi. To by pochopitelně znamenalo určitou možnou cestu směrem k ekologii, která je hlavním důvodem zavádění elektrických aut. Ačkoliv by emise nebyly nulové, mohly by být menší než u klasických hybridů. A odpadl by problém s dojezdem i rizikem dlouhého nabíjení elektrického vozu. Nutno však říct, že podobný směr je teprve na začátku, ale Dakar ukázal, že je něco podobného možné i v extrémních podmínkách.

Zdroj: https://www.audi.com/en/company/audi-sport/audi-racing-models/rs-q-e-tron.html, https://www.caranddriver.com/news/a37114849/audi-rs-q-e-tron-dakar-rally/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora