Nůžky mezi bohatými a chudými se za volantem rozevírají úplně stejně jako v jakékoli další oblasti našeho života. Ale zatímco až donedávna byly na českých silnicích rozdíly spíše kosmetické, kdy se ti bohatší vozili jinými značkami stejného mezinárodního koncernu než ti chudší, přičemž značnou část cenovky u drahých aut tvořila právě značka a reputace, kterou si s ní řidič koupil, do budoucna si paradoxně chudší lidé připlatí, zatímco ti bohatí si budou jezdit téměř zadarmo. Na vině je vzestup elektromobility.
Dvojnásobná cena
Otevřete-li katalogy různých automobilek, zjistíte, že základní modely elektromobilů stojí asi dvakrát tolik co jiné, srovnatelné modely téže značky. Ale nejlevnější elektromobily mají často velmi omezený dojezd, zhruba 300 až 400 kilometrů na jedno dobití. Budete-li tedy chtít vůz s dojezdem přes 500 kilometrů, pravděpodobně vám nezbude než zaplatit asi třikrát víc než za model s klasickým spalovacím motorem. A to dělá z elektromobilů exkluzivní zboží pro bohaté.
Skryté náklady pro chudé
Elektromobily ovšem mají spoustu výhod. Nemusí platit dálniční známky a ve většině velkých měst, Prahu nevyjímaje, ani parkovací poplatky. Jenže to není všechno. Také česká města zavedou v nejbližších letech různé nízkoemisní a bezemisní zóny, takže řidiči aut se spalovacími motory budou muset za vjezd do měst platit. Třeba v Londýně už dnes denní provoz takového auta vyjde až na padesát tisíc korun ročně na poplatcích. Ti, kdo si mohou dovolit pořídit si drahé auto, podobné poplatky řešit nemusejí.
Bezplatné dobíjení
Další úsporu jim navíc přináší bezplatné dobíjecí stanice, kterých je už teď v České republice dostatek a každý měsíc přibývají další. Zatímco chudší člověk, který si pořízení drahého elektromobilu nemohl dovolit, musí při tankování sahat stále hlouběji do peněženky, bohatší lidé prostě využijí bezplatného dobíjení a jejich náklady na ujetí sto kilometrů jsou tak zanedbatelné.
Zdroj: https://www.carwow.co.uk/guides/running/cost-of-running-an-electric-car#gref