Elektromobily se na papírovou spotřebu dostat mohou. Je ale lepší jezdit tak na prázdné silnici

Electric Vehicle Charging Station With Power Supply Plugged Into Electric Car

Spotřeba byla vždy velkým tématem. V dobách, kdy se měřila podle standardu NEDC, vyvolávala velké diskuse, jelikož u vozů mohla činit i několik litrů rozdílu. S nástupem standardu WLTP se údaje zpřesnily, ale stejně každý ví, že dosáhnout této hodnoty nemusí být reálné. Tedy alespoň u spalováků. U elektromobilů to možné je, ale nutností jsou naprosto ideální podmínky.

Teplota

Příliš chladné teploty elektromobilům nesvědčí. Musí nejenom intenzivně vytápět pro komfort interiéru, což se dá vypnout, ale musí často i ohřívat akumulátor. V zimě tedy papírové spotřeby dosáhnout nelze. A stejně tak tomu může být i v parných dnech, kdy bere energii klimatizace a další elektronika. Ideální teplota je tak kolem 20 stupňů.

Mohlo by vás zajímat:  Tři mýty spojené s hybridy, které neodpovídají realitě

Rychlost

Čím větší rychlost auta, tím větší je například odpor vzduchu, což znamená více potřebné energie k tomu, aby se auto dostalo do pohybu. I proto při dálničním tempu, kde chybí možnost rekuperace, vystřelí spotřeba nesmyslně vysoko. Ideální je tedy dálnici vynechat, a když už, tak jezdit přesně na hranici maximální povolené rychlosti.

Zdroj obrázku: Freepik

Plachtění

Není to jenom rekuperace, která má vliv na dojezd. Je to také využití plachtění, které spotřebu výrazně snižuje, protože v tu chvíli auto i stovky metrů polyká v podstatě zadarmo. V běžném provozu je však takový řidič trnem v oku ostatním. I stovky metrů před omezením rychlosti dává nohy z plynového pedálu a pomalu doplachtí se stále snižující se rychlostí. Při zdolávání kopců udělá v určitém bodě totéž a až na jeho vrcholu šlápne na plyn. Ačkoliv spotřebě, a tedy dojezdu to výrazně pomáhá, z hlediska plynulosti provozu nejde o ideální styl jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Ceny paliv se vysoké jenom zdají. Ve skutečnosti jsou mnohem příznivější než v minulosti

Rekuperace

Energie vzniklá brzděním nepřichází u elektromobilu vniveč. Je z ní vytvářena elektrická energie. Silná rekuperace tak pomůže ke zvýšení dojezdu, ale má i svá negativa. Stačí dát nohu z plynu a auto intenzivně zpomaluje. A hlavně rozsvěcuje brzdová světla, což pro vůz jedoucí za vámi nemusí být nijak příjemné, když k tomu dochází v podstatě neustále.

Zdroj: https://www.energysavingtrust.org.uk/sites/default/files/reports/Efficient%20driving%20in%20electric%20and%20low%20emission%20vehicles.pdf
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora