Elektronická ruční brzda usnadňuje řidičům práci. Otázkou zůstává její životnost

Automobile Details Close Up New Car

Ještě donedávna byla ruční brzda jednou z mála komponent, které unikaly snahám konstruktérů o elektronizaci. Ale před několika lety došlo i na ni, a tak se v nových autech pravidelně objevuje elektronická ruční brzda, klasickou páku, na kterou jsme asi všichni zvyklí, byste v nich hledali marně. Elektronická ruční brzda se aktivuje a deaktivuje nenápadným tlačítkem na palubní desce, což už zmátlo nejednoho řidiče. Jaké jsou další rozdíly mezi starým a novým řešením?

Automatické spouštění

Majitelé aut s elektronickou ruční brzdou si musí zvyknout na to, že ruční brzda se sama aktivuje i deaktivuje. Tedy pokud se majiteli vozu nepodaří tuhle funkci vypnout, což není zdaleka ve všech modelech možné. Ale nevyužívat tuhle automatizaci by byla škoda. Brzda se totiž sama aktivuje, pokud na chvíli zastavíte v kopci, třeba na křižovatce nebo před semaforem. A když sešlápnete plyn, sama se deaktivuje. Auto se tak rozjíždí plynuleji a bez nutnosti manipulovat s ruční brzdou, což je rozhodně krok k lepšímu.

Mohlo by vás zajímat:  S příchodem teplých dnů ztrácí řidiči ostražitost. I malá nehoda tak může končit fatálně
Zdroj obrázku: Freepik

Manuální spouštění

Manuálně tak elektronickou ruční brzdu řidiči většinou aktivují jen při parkování a ani u toho to v některých autech není bezpodmínečně nutné. Manuální ruční brzdu je oproti tomu pochopitelně nutné ovládat ručně bez ohledu na to, kde zrovna zastavíte. Některým řidičům to dodává pocit kontroly nad autem, ale u většiny po chvíli jednoznačně vyhrává brzda elektronická.

Životnost

V její neprospěch tak může potenciálně hrát pouze životnost, pokud se ukáže, že je kratší než u klasické mechanické brzdy. Tu je za běžných podmínek možné zničit snad jen nesprávným zacházením, sama o sobě je velmi odolná. A to navzdory fámám o tom, že v zimě tyto ruční brzdy občas zamrzají a praskají. Životnost elektronických brzd teprve ukáže čas, zatím je na hodnocení příliš brzy. Ale jak to tak bývá, elektronické prvky jsou náchylnější k poškození než ty mechanické.

Zdroj: https://sdtbrakes.com/en/blog/noticias/electric-parking-brake-advantages-and-disadvantages
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora