Car of the Year je poměrně prestižní anketa, ve které každý rok automobilky bojují o přízeň porotců. Auta, která se dostanou do finále, už jsou sama o sobě poměrně dobrou volbou z hlediska koupě. Odborní porotci hodnotí celkové kvality vozu a následně může být jejich bodové ohodnocení dobrým vodítkem pro toho, kdo auto vybírá. Bude tomu tak i letos?
Sedm finalistů
Evropská anketa Car of the Year, známá pod zkratkou COTY, už má svého vítěze. Je jím jihokorejská Kia EV6. Kdo je fanoušek aut, ten moc dobře ví, že jde o poměrně zajímavou novinku, která však pod kapotou nemá spalovací motor, nýbrž motor elektrický. Korejský elektromobil získal ze sedmice finalistů nejvíce bodů, a to konkrétně 279.
A s kým se ve finále popral? Podle závěrečného pořadí mezi další konkurenty patřil Renault Megane E-Tech Electric, Hyundai Ioniq 5 nebo Peugeot 308, který skončil těsně pod stupni vítězů. Dále se do finále dostal vůz Škoda Enyaq iV, pro mnohé kontroverzní Ford Mustang Mach-E a také vůz Cupra Born. Tolik k finálové sedmičce a výslednému pořadí.
Budoucnost plná elektromobilů?
Nutno říci, že finále soutěže Car of the Year dost možná jasně ukázalo, kam a kudy se bude automobilový svět ubírat. Pokud máte určité povědomí o finálových modelech, není to jenom vítěz, který je elektromobil. Vlastně jsou električtí všichni finalisté, až na jedno jediné auto. Tím je Peugeot 308, který se umístil těsně pod stupni vítězů.
Je tedy otázkou, zda současné elektromobily skutečně patří oproti spalovákům mezi špičku, nebo jde pouze o postupný trend, jak každého donutit k tomu, co vlastně nechce. Jak postupně ukazovat výhody elektromobilů a jak je více či méně násilně prosazovat. Jak byla v minulosti anketa COTY oblíbená a mnozí si podle ní vybírali nové auto, tak u mnohých v roce 2022 klesla hodně hluboko na žebříčku objektivity.
Zdroj: https://www.caroftheyear.org/winners/2022/nominees.php