Historie Fordu Urban Exploreru

Trendem dnešní doby jsou velká terénní auta, zaměřená výhradně na provoz po dálnicích či městských aglomeracích. Takové vozidlo poznáte většinou podle snížené světlé výšky, velkých kol a optického bodykitu karosérie, jejich majitelé se však nechtějí vzdát vyššího posezu a pohonu všech kol. Nejpopulárnější jsou modely značek Audi, BMW, Mercedes nebo Porsche, před patnácti lety se však o průlom pokoušel také Ford.

Na tuningovém veletrhu SEMA v Las Vegas představil modrý ovál koncepční Urban Explorer, vycházející z tehdy nového Exploreru třetí generace. Hlavní motivací pro stavbu SUV ve výrazném zeleném odstínu Lime bylo zjištění, že většina nově prodaných „průzkumníků“ se nikdy nepodívá mimo silnici. Vedení Fordu proto zahájilo stavbu konceptu „městského SUV“, určeného takzvané Generaci X, což jsou lidé narození mezi lety 1965 – 1985, jejichž hlavním požadavkem je styl a bezpečnost při transportu děti do škol a školek nebo psů na delší procházky po lesích.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Lancia 037

Zadání tedy bylo jasné a realizace vlastně ještě jasnější. V duchu cílové skupiny i změření se Urban Explorer dočkal sníženého podvozku, 20palcových kol, rozšířených blatníků, zadního střešního spoileru, zatmavených světel a nárazníků, které by zůstaly „trčet“ na první terénní nerovnosti. Vůbec nejstylovějším prvkem však je centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku. Z ní se line „rachot“ čtyřlitrového šestiválce o výkonu 208 koní nebo 4.6litrového osmiválce o výkonu 243 koní, v obou případech je síla přenášena přes pětistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola. Ano, skutečně vznikly dvě vzhledově stejné verze tohoto konceptu!

Mohlo by vás zajímat:  Datsun 240Z

Podvozek má vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, všechny brzdy jsou samozřejmě kotoučové a odvětrávané. Některé detaily interiéru díky speciálnímu nátěru svítí ve tmě, na první pohled nicméně vidíte jen „klasické“ kožené čalounění černým a zeleným odstínem Lime. Ani změny nejsou nikterak velké, když zahrnují elektricky nastavitelná přední i zadní anatomická sedadla, sportovní volant a přepracovaný přístrojový panel. Středový tunel byl prodloužen až dozadu, to značí, že je Urban Explorer pouze čtyřmístný.

Obě specifikace dnes najdete v soukromých sbírkách. Osmiválec byl společností RM Auctions prodán v roce 2010 za 33 000 dolarů (cca 810 000 korun), šestiválec našel nového majitele, přes stejnou aukční síň, před pár dny za směšných 14 300 dolarů (cca 351 000 korun). Nutné je však podotknout, že Urban Explorer nemá povolení k provozu na běžných komunikacích. Jako doplněk kolekce je ale tento koncept rozhodně parádní!

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NA (1989 - 1999)

Zdroj: Ford, RM Auctions, boldride.com