Historie Škoda 1101 VO

První poválečná léta ještě nepřinesla plánované hospodářství s rozdělením úkolů mezi jednotlivé státy Varšavské smlouvy. Proto se i u nás rozeběhl vývoj osobního vojenského automobilu inspirovaného klasickým Jeepem, který by nahradil dosluhující Tatry 57 K. Automobil Škoda 1101 VO byl vyvinut v roce 1947. Jak už název napovídá, techniku převzal od typu 1101 Tudor.

Navzdory terénnímu vzezření měl vůz stále jen pohon zadních kol. V nejtěžším terénu tedy neobstál, ale na nezpevněných cestách byl obstojným dopravním prostředkem. Hranatá karoserie měla čtveřici odnímatelných dveří a plátěnou stahovací střechu.  Rozdílem oproti Tudoru byla větší osmnáctipalcová kola, díky čemuž vzrostla i světlá výška na 230 milimetrů. Hmotnost byla jen 1040 kilogramů, maximální rychlost tak byla slušných 90 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Sagitta

Kromě armády si jej v roce 1949 oblíbily i jednotky Sboru národní bezpečnosti. A úspěšně se vyvážel do Jugoslávie, Polska nebo Bulharska. Podle statistik bylo vyrobeno více než 4000 těchto vozů. Pak ale bylo rozhodnuto, že armády východního bloku budou používat vozy GAZ 69. Výroba vozu 1101 VO tak byla v roce 1951 ukončena.

Foto: Amcars, Auta5p, Commons.Wikimedia, Carslist, RF-Oldtimers, Panoramio, Wikipedia