Historie Volkswagen Golf Rallye

Ano, Volkswagen Golf GTI je vnímán jako král kategorie hot-hatch. Ale s vývojem doby se objevují stále extrémnější vozy, takže není divu, že dnes nad GTI stojí dravé modely R (dříve R32). Na začátku 90. let Volkswagen poprvé zabrousil do tohoto teritoria s modelem Rallye G60. A právě tyhle vzácné modely slaví letos pětadvacáté narozeniny.

Za vznikem tohoto vozu stojí hlavně sport, konkrétně rally. Volkswagen v rally startoval pravidelně nejprve s modely Beetle, později s Golfem ve verzích GTI. S GTI druhé generace, které mělo pod kapotou šestnáctiventilový motor, se Volkswagen stal mistrem světa ve skupině A v roce 1986. Tehdy ovšem jezdila monstra skupiny B, takže tento titul skoro nikoho nezajímal. O rok později s modelem GTI 16V vyhrál Kenneth Eriksson Rally Pobřeží Slonoviny v absolutním pořadí, což bylo impulzem ke stavbě vozu schopného vyhrávat pravidelně. Připomeňme, že šampionátu v tomto roce dominoval vůz Lancia Delta HF 4WD a konkurovat se mu pokoušela Mazda 323 4WD. Bylo tedy jasné, že je potřeba postavit vůz s pohonem všech kol a ideálně s přeplňovaným motorem. Pohon 4×4 byl odvozen od systému Syncro, ale větší problém byl s druhou podmínkou.

U sériových verzí se tehdy vyráběly modely G40G60dmychadlem poháněným klikovou hřídelí prostřednictvím ozubeného řemene. Toto řešení eliminuje prodlevu, kterou má klasické turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny. Tento systém byl dodán k řadovému čtyřválci SOHC 1.8 8V, jehož objem byl navíc o takřka půl litru zmenšen. Nechyběl ani intercooler. Celkový výkon nového agregátu byl 282 koní, točivý moment 330 Nm a vůz na stovku zrychlil za méně než 6 vteřin. Vpředu i vzadu byly samosvorné diferenciály, vpředu zavěšení McPherson, vzadu sportovní ramena s vinutými pružinami. Vůz měl výhradně třídveřovou karoserii s výrazným bodykitem a hranatými světlomety připomínajícími model Jetta. Hmotnost vozu byla zhruba 1075 kg. Převodovka byla šestistupňová, řízení zase hřebenové s posilovačem. Kompletní homologační série byla vyrobena během roku 1989 v Bruselu. Cena však byla oproti GTI takřka dvojnásobná.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia I

V závodech se prvním startem stala Rally Costa Smeralda, kde Kenneth Eriksson skončil na šesté pozici. V Mistrovství světa byla prvním startem Acropolis rally, kterou Erwin Weber po technické poruše nedokončil. Na Novém Zélandu plném technických tratí už ale obsadil třetí místo. Naopak rychlý charakter soutěže v Austrálii poměrně slabému vozu nesvědčil a byl nakonec diskvalifikován za neoprávněné vytlačení ze startovní zóny. Volkswagen Motorsport se rozhodl z Mistrovství světa stáhnout, ačkoliv byla vyvinuta lepší rychlostní skříň a spojka. Raimund Baumschlager s vozem startoval na české Rally Bohemia, kde porazil druhé BMW M3 o pět minut. Pro rok 1991 se VW přesunul do německého šampionátu. Baumschlager většinou musel odstoupit s technickými potížemi a vyhrál jen Rallye Semperit, ale Weber vyhrál čtyři soutěže a stal se německým mistrem. To mu zajistilo účast v týmu Mitsubishi Ralliart Germany. Osamocený Baumschlager nedokázal v dalším roce vyhrát žádnou další soutěž a tovární účast byla definitivně ukončena. Volkswagen Motorsport začal pracovat na speciálu A59, který měl být postaven na základě třetí generace, ale vůz nebyl nikdy zcela dokončen. Wolfsburgské vozy se pak objevily až v kategorii Kit Car.

Civilní verze se staly velmi vzácné a jejich cena na trhu s ojetinami neustále roste. Až tedy potkáte někde dvojkového Golfa s Jetta maskou, přesvědčte se, zda to je opravdu jen výplod nešikovného tunera, nebo jste náhodou potkali velkou vzácnost.

Foto: AutoWP