Jak na tom jsou adaptivní tempomaty v moderních vozech?

Architecture 1837176 960 720[1]

Současný moderní a kvalitní automobil je doslova prošpikovaný různými elektronickými systémy. Jejich úkoly jsou vcelku jasné. Pokud se máme podívat na to, čeho se týkají primárně, tak jde o kombinaci usnadnění řízení a také bezpečnosti. Přesně jedním z takových prvků ve vozidlech je adaptivní tempomat. Jedná se o systém, který nejenom-že udržuje rychlost, podobně jako je tomu u tempomatu klasického. Dokáže se také svou rychlostí přizpůsobit vozu, co jede před vámi.

Samotní výrobci už zcela automaticky deklarují to, že adaptivní tempomat je sice dobrým pomocníkem, ale rozhodně mu nelze vždy slepě důvěřovat. Pod tímto varováním si ale lze představit opravdu různorodé věci. A tak je zde test, který se věnoval několika modernější a kvalitnější vozům které adaptivní tempomat mají. Tento test realizoval autoklub ADAC ve spolupráci s ÖAMTC. Je tedy jasné, že testování bylo přísné, objektivní a pochopitelně i standardizované. Pokud máme lehce napovědět, jak jednotlivé testované vozy dopadly, tak je třeba říci, že dopadly velmi dobře. Sice u některých mají adaptivní tempomaty své mouchy, ale celkově můžeme jasně říci i to, že jsou dobrými pomocníky.

Audi A4

První automobil, který byl testován, je model Audi A4. U něho rozhodně musíme říci to, že adaptivní tempomat by hodnocený pozitivně. Vlastně k němu byly jenom dvě hlavní výtky. Ta první se týká toho, že jeho samotný ovladač mohl být přístupný na lepším místě. Druhá výtka je spojena s tím, že v případě upozornění je používán jenom head-up dispej a není použito akustické signalizace.

Mohlo by vás zajímat:  Alfa Romeo odmítá nabízet elektronické pomocníky!

Když se podíváme na samotné jeho funkce, tak zde se dá mluvit výhradně jenom o přednostech. To proto, že systém počítá nejenom klasickou rychlost, ale bere v potaz i to, kde se jede. Tedy to, jak náročné jsou blížící se zatáčky, nebo i to že se objevuje stoupání či klesání. Dokonce bere auto v potaz třeba i dodatkové tabulky značek čí případnou intenzitu deště. Jde tedy o adaptivní tempomat, který funguje nejenom velmi spolehlivě, ale podle výsledků ADAC je velmi propracovaným systémem.

BMW 7

I tento model je vybavený adaptivním tempomatem, jehož cílem je nabídnout řidiči kombinaci pohodlí a bezpečnosti. Nutno však říci, že za výše zmíněnou variantou v Audi A4 model v BMW 7 poměrně zaostává. A to hlavně v tom směru, kdy při výpočtu rychlosti nebere v potaz poloměry zatáček, ani nebere v potaz terén. Na druhou stranu je zde jedna zajímavá bezpečnostní funkce, která řidiče upozorní na to, že se blíží velkou rychlostí ke křižovatce kde musí dát přednost, nebo se blíží vyšší rychlostí ke kruhovému objezdu.

Co může být vlastností celkem obtěžující, to je určitě nutnost potvrzení navržené rychlosti. Adaptivní tempomat má být součástí vozu hlavně proto, aby vše usnadnil a zjednodušil. Když je nutné rychlost potvrzovat, nemůže být o nějakém zjednodušení řeč. Co je naopak praktickou funkcí, to je možnost nastavit si omezovač rychlosti a tak zajistit, že ta nebude v žádném případě porušena.

Mohlo by vás zajímat:  Tesly nabíjecí stanice třetí generace – dobijí elektromobil na 120 km za 5 minut

Ford Galaxy

I tento model se dostal do testu. A právě ten může celkem dobře charakterizovat třídu, která je pro mnohé výrazně dostupnější, něž luxusní vozy. Zároveň je třeba dodat i to, že Ford Galaxy je přece jenom vozem starším. Obojímu jasně odpovídají výsledky daných  testů a to, jak a tom adaptivní tempomat je. Dokáže nabídnout dobré služby, ale ty určit nelze považovat za úplně pokrokové.

O co méně má Ford Galaxy věcí okolo, o to více je přesný. A to pokud jde právě  výpočet správné rychlosti, která zohledňuje výhradně a jenom vozidlo před autem. Nechybí zde ani funkce, kterou je možnost zapnutí omezovače, stejně jako je zde i snadné ukončení daného režimu tempomatu. A to jenom tak, že dojde k sešlápnutí plynového pedálu.

Mercedes třídy S

Další z testovaných modelů je možné zařadit do vyšší a tedy zcela logicky i do kvalitnější třídy. Jedná se o mode Mercedes třídy S, na kterém si ADAC jasně chválí hlavně možnost volby. Pokud budeme konkrétní, tak zde mluvíme o možnost vybrat si buď klasický manuální omezovač rychlost, nebo je možné zvolit řešení označené jako inteligentní, které nese název ACC.

Mohlo by vás zajímat:  BMW oznamuje podporu Digitálního klíče pro iPhone

Pokud je věc, která v testu výrazně zaujala tak jde především o celkovou jednoduchost ovládání, kterou je možné označit za velmi intuitivní. Také bylo zmíněno, že zásahy do řízení jsou velmi jemné. S aktivacemi daných funkcí tak není spojeno nic výrazně nestandardního, co by mohlo vést třeba k různým nepříjemným překvapením. Tím je myšleno třeba zapnutí směrovky, kdy následně auto nijak nebrání řidiči v odbočení.

Volkswagen Arteon

Poslední automobil, který prošel daným testem, kde byly hodnoceny adaptivní tempomaty, byl vůz Volkswagen Arteon. Pokud se podíváme na jeho hodnocení, tak i to se ukazuje za celkem dobré. A to hlavně+ z toho důvodu, že i zde má řidič sám na výběr. A to s ohledem na to, zda bude zohledňovat rychlostní omezení, nebo s ohledem na to, že bude využitý výpočet spojený s mapování terén. Kladem bylo také to, že ovládání bylo snadno dostupné.

Celkem zajímavou funkcí, kterou má tento adaptivní tempomat, je i to že dokáže detekovat nejenom vozidla před vozem, podle kterých je následně vypočtena rychlost. Opomíjet nelze také to, že sledovány jsou i vozidla v levém pruhu, spolu s jejich rychlostí. Zde samozřejmě nedochází k tomu, že by se auto přímo přizpůsobilo jim, ale bere je v potaz z toho důvodu, aby nedošlo k případnému spáchání přestupku. A to toho, kterým je předjíždění zprava mimo obec.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora