Jízda za kamionem ušetří palivo, nepatří však mezi doporučené způsoby

Arriving Truck Road Rural Landscape Sunset

Ceny pohonných hmot sice už neletí raketovým tempem vzhůru jako před několika měsíci, a to přesto, že se spotřební daň nafty vrátila na původní úroveň, ale i tak se řada řidičů snaží snížit spotřebu a ušetřit na palivu. Zejména při cestě na letní dovolenou k moři, kdy mnozí Češi urazí na jeden zátah více než tisíc kilometrů, se může nevhodným způsobem jízdy ošklivě prodražit. A naopak úsporný styl řízení ušetří nemalé peníze. Někteří se pak odhodlají k velmi nebezpečné jízdě, takzvanému plachtění za kamionem. To je sice velmi efektivní, ale také velmi nebezpečné.

Mohlo by vás zajímat:  Nejlepší odmrazovač skel stojí pár korun a vyrobí ho každý. Škrabka už nebude potřeba

Jako cyklisté v pelotonu

Při plachtění řidiči využívají aerodynamické kapsy, která vzniká za jinými vozidly. Tenhle princip běžně využívají cyklisté na silničních závodech, kdy jedou v takzvaném pelotonu. Tedy jakémsi hroznu, který takzvaně táhne několik vpředu jedoucích jednotlivců. Za nimi pak šetří síly hlavní favorité závodu, kteří nemusí překonávat takový odpor vzduchu. Zdá se to jako marginálie, ale úspora sil cyklistů je značná a stejně tak i úspora paliva při přenesení této techniky na silnici či dálnici.

Mohlo by vás zajímat:  Kaluž pod autem není důvod k panice. Většinou se jedná o neznámější kapalinu
Zdroj obrázku: Freepik

Za dodávkou i kamionem

Vzduchové kapsy se tvoří i za osobními auty, a dokonce i za motorkáři, do těch se ale na dálnici jen těžko schováte. Ti, kdož plachtění běžně využívají, si tak většinou vyhlídnou alespoň dodávku, nebo častěji autobus či kamion. Za těmito velkými vozidly jsou pochopitelně větší vzduchové kapsy, v nichž může osobní auto relativně pohodlně jet.

Velké riziko

Ve skutečnosti je však ta pohodlnost relativní. Pokud se nic neděje a vozidlo před vámi pokračuje v plynulé jízdě, palivo bez námahy skutečně ušetříte. Ale musíte jet velmi blízko, abyste se do vzduchové kapsy dostali. A v takovém případě nevidíte, co se děje před vozidlem, za kterým se vezete, a zároveň jste příliš blízko na to, abyste dokázali zareagovat v případě, že řidič tohoto vozidla prudce sešlápne brzdu nebo nečekaně změní směr.

Zdroj: https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/follow-that-truck.htm
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora