Kia odhalila čtvrtou generaci SUV Sportage

Odcházející Kia Sportage se stala jedním z nejúspěšnějších modelů jihokorejské automobilky nejen v Česku a na Slovensku (kde se vyráběla), ale též v Evropě. Na nástupci si tedy technici i designéři dali hodně záležet, vůbec poprvé bude k dostání sportovní provedení GT Line.

Přední části vévodí níže položená a širší maska chladiče ve tvaru tygřího nosu, na níž navazují naopak výše položená přední světla s černým rámečkem a příplatkovou natáčecí funkcí podle toho, kam směřuje volant. Škarohlídové poukazují na snad až přílišnou podobnost s Porsche Macan. Z profilu zaujmou nejen litá kola s velikostí 16, 17 nebo 19 palců, ale rovněž prodloužený přední převis o 20 mm, respektive o 10 mm zkrácený zadní převis. V zadních partiích opět převažuje plech nad sklem (to je ale o 30 mm širší), při mezigeneračním porovnání je však nový Sportage citelně atraktivnější. Mohou za to především do stran protažená světla, spojená chromovanou lištou. Premiéru v příplatkové výbavě slaví elektrické páté dveře. Díky přepracovaným nárazníkům na obou koncích auta se povedlo snížit aerodynamický odpor vzduchu cx z 0,35 na 0,33. Doposud neznámou možností je u kompaktního SUV s délkou 4480 mm, šířkou 1855 mm a výškou 1635 mm sportovně laděné provedení GT Line. To poznáte podle standardních 19palcových kol, agresivnějších nárazníků se stříbrně lakovanou střední částí, dvojité koncovky výfuku a především LEDkových mlhovek ve stylu Cee’du GT.

Mohlo by vás zajímat:  Land Rover bude své nové vozy vyrábět nedaleko ČR. Kde?

1129 mm (+ 19 mm) pro nohy předních cestujících, respektive 970 mm (+ 7 mm) pro nohy zadních cestujících, má na svědomí rozvor náprav prodloužený na 2670 mm. Nově tvarovaná střecha a sedadla nabízí hlavám předních i zadních cestujících zvětšení prostoru na 997 a 993 mm. Když už byla řeč o předních sedadlech, tak ta mohou být vyhřívaná ve třech stupních a elektricky stavitelná v deseti polohách. Zadní trojice míst, na níž se díky o 40 mm nižší podlaze lépe nasedá, dostane za příplatek vyhřívání sedáku i opěradla, mnohem jednoduší by mělo být jejich skládání pro navýšení kapacity zavazadelníku, jehož základní objem vzrostl na 503 litrů. Díky tužšímu rámu pak klesla hmotnost sedaček v obou řadách o 2,5 kilogramu, zároveň se povedlo potlačit nepříjemné vibrace. Palubní deska je orientována více na řidiče a je přehledně rozdělená do dvou sekcí. Vrchní část tvoří displej multimediálního systému o velikosti 7 nebo 8 palců, vespod jsou tlačítka pro ovládání klimatizace a dalších funkcí automobilu. Infotainment je v obou případech vybaven příjmem digitálního signálu a 160wattovým autodiosystémem s šesti reproduktory, za příplatek nebude chybět navigace a prémiové audio JBL o výkonu 320 wattů. Jako první kompaktní SUV může být Kia Sportage vybavena bezdrátovou nabíjecí stanicí pro chytré telefony, umístěnou ve středovém tunelu mezi předními sedadly. Přímo z řidičova místa je díky tenčím a níže umístěným A sloupkům, o 62 mm tenčím C sloupkům i níže položeným zrcátkům lepší výhled do všech stran, parkování zpříjemní couvací kamera. Více světla přináší příplatkové panoramatické okno s délkou 490 mm. Vedle černého provedení palubní desky nabízí Kia i kombinaci dvou barev (světle a tmavě šedá nebo černá a béžová), vyobrazené provedení GT Line má specificky tvarovaný kožený volant, pianově černé dekory a hliníkové pedály.

Mohlo by vás zajímat:  Vrátný vylepšil své dakarské maximum, do cíle Rallye Dakar 2015 dojely všechny tři posádky týmu

Výrazně snížena byla hladina hluku i vibrací, pronikajících do kabiny od kol (63 dB) i motoru (36 dB s benzínovou a 44 dB s naftovou jednotkou). Až 51 procent karosérie je nyní vyrobeno z ultravysokopevnostní oceli, čímž samozřejmě stoupla torzní tuhost o nezanedbatelných 39 procent. Standardní výbavou všech nových Kií bude šest airbagů a uchycení dětských sedaček Isofix ve druhé řadě sedadel, v rámci příplatků nebudou chybět moderní asistenty včetně autonomního brzdění, varování při opuštění jízdního pruhu, čtení dopravních značek s rychlostním omezením, hlídání mrtvého úhlu nebo detekce za autem se pohybujících objektů.

Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšená, díky upravenému nastavení tlumičů i řízení bude novinka lépe ovladatelná i stabilnější. Sportage GT Line dostane odlišné nastavení podvozku, lépe vyhovující sportovní nátuře, jako jediné provedení z celé nabídky se pak dočká rovněž elektrického posilovače řízení (za příplatek bude dostupný i k dalším výbavovými liniím). Napříč modelovou nabídkou se objeví elektronická parkovací brzda, která se aktivuje automaticky ve chvíli, kdy řidič vypne motor. Základní pohonnou jednotkou bude atmosférická šestnáctistovka GDI o výkonu 132 koní s točivým momentem 161 Nm, mnohem zajímavější je nicméně přeplňovaná šestnáctistovka T-GDI ze Ceed’du GT o výkonu 177 koní s točivým momentem 265 Nm mezi 1500 – 4500 ot./min. Jako jediná může být tato jednotka propojena se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, nabízena však bude exkluzivně pro verzi GT Line. Naftový základ, sedmnáctistovka CRDi o výkonu 115 koní, byla převzata z minulé generace korejského SUV, dvoulitr řady R se dočkal několika úprav, jejichž výsledkem je 136 koní a 373 Nm, respektive 184 koní a 400 Nm. S již zmiňovanou výjimkou v podobě 1.6 T-GDI mají všechny jednotky na výběr mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, u vybraných motorů bude možné sáhnout také po pohonu všech čtyř kol. Zajímavostí nakonec je zvětšení palivové nádrže z 58 na 62 litrů.

Mohlo by vás zajímat:  Ardavičus na Rallye Faraonů doslova létal a vybojoval pro tým Bonver Dakar Project první letošní vít

Zdroj: Kia