Pro spoustu mladých Čechů je mít vlastní auto splněný sen a zároveň jedna ze známek dospělosti. I proto, že auto je mnohem dostupnější než třeba vlastní bydlení, relativně slušnou ojetinu takzvaně na rozježdění pořídíte už od několika desítek tisíc korun. Ale pořizovací náklady zdaleka nejsou jedinými výdaji, které jsou s provozem auta spojené. Vlastnictví a údržba vozu ve skutečnosti vyjdou na desítky tisíc ročně, a to i když s autem moc nejezdíte. Jen málokdo si však opravdu umí spočítat, zda se mu vlastní auto vyplatí nebo zda by udělal lépe, kdyby si pořídit třeba skútr.
Povinné ručení
Jak už název tohohle produktu napovídá, bez povinného ručení na silnici nesmíte. Ba dokonce nesmíte mít auto s registrační značkou, které by nebylo pojištěné, byť byste s ním jezdili jen na vlastní zahradě, nebo dokonce vůbec ne. Cena pojistného závisí na našem věku, bydlišti, historii za volantem a také na voze jako takovém. A tak se může pohybovat od nějakých dvou do dvaceti tisíc ročně s tím, že průměrné pojistné v České republice je zhruba šest tisíc korun ročně.
Další výdaje
Pomineme-li dálniční známku, jejíž cena je v České republice spíše symbolická, vaše peněženka pocítí zejména náklady na údržbu auta. Čím levnější a starší ojetinu si pořídíte, tím dražší údržba pravděpodobně bude. Ale i u nových aut se může péče o vůz prodražit, protože na nich nelze údržbu provádět svépomocí, a tak nezbývá než navštívit autorizovaný servis. Teprve po započtení všech těchto nákladů je možné začít počítat náklady na kilometr.
Skútr na dojíždění?
Je pravdou, že v řadě obcí a vesnic se lidé bez vlastního dopravního prostředku neobejdou. Auto ale nemusí být ve všech případech ta nejlepší a hlavně nejúspornější varianta. Spoustě lidí by na dojíždění do práce stačil například elektrický skútr, který má v porovnání s auty skutečně minimální provozní náklady, případně jiný podobný dopravní prostředek.
Zdroj: https://www.nerdwallet.com/article/loans/auto-loans/total-cost-owning-car