Která auta pro patnáctileté jsou nebezpečná? Tyto tři úplně propadly

Přemýšlíte, že dáte vašemu teenagerovi nevšední dárek v podobě automobilu pro patnáctileté, místo obvyklé čokolády? V tom případě si počínejte opravdu opatrně při výběru. Podle nedávného testování se totiž mezi automobily pro patnáctileté mohou najít i takové, které je vážně nebezpečné používat. Uveďme si proto konkrétní příklady vozů, které během testování absolutně propadly.

Úvod do světa mopedaut

Všichni jsme jistě jako malí sledovali americké filmy a seriály, v nichž hlavní hrdinové, kterým ještě před pár lety teklo mléko po bradě, vesele řídili své první automobily. V Americe je totiž možné usednout za volant již ve věku šestnácti let. Naproti tomu u nás se dlouhé roky muselo čekat na dovršení dospělosti, tedy osmnácti let.

To se ale změnilo s příchodem aut pro teenagery, tedy tzv. mopedaut. Nutno podotknout, že se o plnohodnotné automobily rozhodně nejedná, jelikož dosahují pouze nižších rychlostí z důvodu malého výkonu. Také co do velikosti a váhy se rozhodně nemohou měřit například s moderními vozy SUV.
Nicméně si mnoho mladých lidí přeje po zdolání zkoušek a získání řidičského oprávnění AM místo malého motocyklu právě auto pro patnáctileté.

Se zjištěním o rizicích přišli Němci

Základní rychlost mopedauta se pohybuje maximálně kolem 45 km/h a jeho vrchol se blíží téměř stovce. S vozy se dá tedy v pohodě vydat i mimo město, ale rozhodně přitom musíte počítat s možným rizikem, kterému se vystavujete.
Řidiči kolem vás totiž budou jezdit v domnění, že jste uvnitř automobilu v úplně stejném bezpečí, jako oni. Toto tvrzení se však v žádném případě nezakládá na pravdě.

Německý autoklub ACAD se rozhodl testovat mopedauta ve vztahu k ostatním vozidlům silničního provozu a bylo zjištěno, že riziko oproti běžným vozům enormně narůstá. Tyto testy se členové klubu rozhodli provést rovnou se třemi vozidly, aby výsledky byly přesnější.

Mohlo by vás zajímat:  Francouz zajel s dieselovým Citroënem AX na Ringu neskutečný čas

Tři mopedauta podrobená testování

Mezi třemi testovanými vozidly se tak ocitly Ellenator (Fiat 500), Renault Twizy 45 a Aixam City Diesel, přičemž u nás jsou k dostání pouze dva poslední zmiňované.  Německý Ellenator je považován za takovou domácí specialitu daného státu a smí jej řídit osoby starší 16 let.

Hledání „jednookého krále“

Když se podíváme na všechny tři vozy z pohledu jízdní dynamiky, na vrchol bez obtíží vystoupá Renault, který své konkurenty překonává jak stabilitou, tak řízením.
Naopak ale výrazně zaostává z pohledu praktičnosti. Postrádá totiž systémy ABS a ESP. Druhý zmiňovaný systém však chybí i mopedautu Aixam City Diesel.
Aixam je sice ze všech tří vozů neúspornější, ovšem nejhůře dopadlo jeho chování na silnici.

Ellenator a Aixam pak mají velké problémy při prudkém manévrování, kdy se snaží vyhnout jakékoli překážce. Karoserie obou vozů se výrazně rozkývá a to rozhodně není pro řidiče příjemný pocit.
Renault má zase příliš dlouhou brzdnou dráhu, nicméně by jeho posádka měla v případě havárie větší šance než u Ellenatoru. Aixam je na tom, na rozdíl od Ellenatoru, tak nějak podobně.

Shodou okolností byl nakonec Ellenator hodnocen nejlépe, i když to ve zvolené konkurenci neměl zas tak složité. A to jenom proto, že na plné čáře zvítězil v oblasti pasivní bezpečnosti (přítomnost 7 airbagů). Za to vděčí vůz hlavně faktu, že jeho konstrukce vychází z běžné pětistovky.

Doporučení ACADU

I když z hodnocení ACADU vyšel Ellenator jako nejvhodnější, autoklub radí budoucím řidičům vyhnout se raději všem třem vozidlům. Doporučení se tedy nedostalo ani jednomu. Otázkou je, zda by s větším počtem testovaných automobilů pro patnáctileté přišlo i nějaké kladné hodnocení, nebo by vše pokračovalo v zajetých kolejích. Obrovskou nevýhodou mopedaut je však kromě výše zmíněných důvodů také cena, kterou si za něj většina lidí nemůže dovolit zaplatit. Doporučení na závěr tedy zní: Raději si počkejte na dovršení 18 let a normální automobil k tomu.

Komentáře