Která auta pro patnáctileté jsou nebezpečná? Tyto tři úplně propadly

Dreaming 853218 960 720[1]

Přemýšlíte, že dáte vašemu teenagerovi nevšední dárek v podobě automobilu pro patnáctileté, místo obvyklé čokolády? V tom případě si počínejte opravdu opatrně při výběru. Podle nedávného testování se totiž mezi automobily pro patnáctileté mohou najít i takové, které je vážně nebezpečné používat. Uveďme si proto konkrétní příklady vozů, které během testování absolutně propadly.

Úvod do světa mopedaut

Všichni jsme jistě jako malí sledovali americké filmy a seriály, v nichž hlavní hrdinové, kterým ještě před pár lety teklo mléko po bradě, vesele řídili své první automobily. V Americe je totiž možné usednout za volant již ve věku šestnácti let. Naproti tomu u nás se dlouhé roky muselo čekat na dovršení dospělosti, tedy osmnácti let.

To se ale změnilo s příchodem aut pro teenagery, tedy tzv. mopedaut. Nutno podotknout, že se o plnohodnotné automobily rozhodně nejedná, jelikož dosahují pouze nižších rychlostí z důvodu malého výkonu. Také co do velikosti a váhy se rozhodně nemohou měřit například s moderními vozy SUV.
Nicméně si mnoho mladých lidí přeje po zdolání zkoušek a získání řidičského oprávnění AM místo malého motocyklu právě auto pro patnáctileté.

Mohlo by vás zajímat:  Řidiči ve městech často ignorují povinnost přezutí na zimní pneumatiky

Se zjištěním o rizicích přišli Němci

Základní rychlost mopedauta se pohybuje maximálně kolem 45 km/h a jeho vrchol se blíží téměř stovce. S vozy se dá tedy v pohodě vydat i mimo město, ale rozhodně přitom musíte počítat s možným rizikem, kterému se vystavujete.
Řidiči kolem vás totiž budou jezdit v domnění, že jste uvnitř automobilu v úplně stejném bezpečí, jako oni. Toto tvrzení se však v žádném případě nezakládá na pravdě.

Německý autoklub ACAD se rozhodl testovat mopedauta ve vztahu k ostatním vozidlům silničního provozu a bylo zjištěno, že riziko oproti běžným vozům enormně narůstá. Tyto testy se členové klubu rozhodli provést rovnou se třemi vozidly, aby výsledky byly přesnější.

Tři mopedauta podrobená testování

Mezi třemi testovanými vozidly se tak ocitly Ellenator (Fiat 500), Renault Twizy 45 a Aixam City Diesel, přičemž u nás jsou k dostání pouze dva poslední zmiňované.  Německý Ellenator je považován za takovou domácí specialitu daného státu a smí jej řídit osoby starší 16 let.

Mohlo by vás zajímat:  Letní pneumatiky v zimě jízdu komplikují a ohrožují

Hledání „jednookého krále“

Když se podíváme na všechny tři vozy z pohledu jízdní dynamiky, na vrchol bez obtíží vystoupá Renault, který své konkurenty překonává jak stabilitou, tak řízením.
Naopak ale výrazně zaostává z pohledu praktičnosti. Postrádá totiž systémy ABS a ESP. Druhý zmiňovaný systém však chybí i mopedautu Aixam City Diesel.
Aixam je sice ze všech tří vozů neúspornější, ovšem nejhůře dopadlo jeho chování na silnici.

Ellenator a Aixam pak mají velké problémy při prudkém manévrování, kdy se snaží vyhnout jakékoli překážce. Karoserie obou vozů se výrazně rozkývá a to rozhodně není pro řidiče příjemný pocit.
Renault má zase příliš dlouhou brzdnou dráhu, nicméně by jeho posádka měla v případě havárie větší šance než u Ellenatoru. Aixam je na tom, na rozdíl od Ellenatoru, tak nějak podobně.

Mohlo by vás zajímat:  Ojeté firemní auto je málokdy v ideálním stavu ke koupi

Shodou okolností byl nakonec Ellenator hodnocen nejlépe, i když to ve zvolené konkurenci neměl zas tak složité. A to jenom proto, že na plné čáře zvítězil v oblasti pasivní bezpečnosti (přítomnost 7 airbagů). Za to vděčí vůz hlavně faktu, že jeho konstrukce vychází z běžné pětistovky.

Doporučení ACADU

I když z hodnocení ACADU vyšel Ellenator jako nejvhodnější, autoklub radí budoucím řidičům vyhnout se raději všem třem vozidlům. Doporučení se tedy nedostalo ani jednomu. Otázkou je, zda by s větším počtem testovaných automobilů pro patnáctileté přišlo i nějaké kladné hodnocení, nebo by vše pokračovalo v zajetých kolejích. Obrovskou nevýhodou mopedaut je však kromě výše zmíněných důvodů také cena, kterou si za něj většina lidí nemůže dovolit zaplatit. Doporučení na závěr tedy zní: Raději si počkejte na dovršení 18 let a normální automobil k tomu.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora