Které prvky výbavy mohou lézt na nervy?

Car Dashboard 2667434 960 720[1]

Výbava ve vozech jde stále kupředu. Samozřejmě že jsou takovém, které lze jenom chválit. Příkladem jsou ty bezpečnostní, jako je ABS nebo ESP, stejně jako ty, které vám umožní věnovat se jenom jízdě – třeba senzory deště, nebo automatická světla. A potom tu jsou i takové prvky výbavy, které vám spíše polezou na nervy. O jaké se jedná? Podívejte se.

Automatické parkování

Velký sen mnohých řidiček, i méně zkušených řidičů. Mluvíme zde o systému, který dokáže řešit tolik známý problém s podélným parkováním. Tento prvek výbavy se tak stal doslova modlou pro ty, kterým dělá tento typ parkování problémy. Nutno ale dodat, že ne vždy dokáže splnit očekávání. I když v různých reklamách a podobných videích můžete vidět, jak skvěle auto zaparkuje, je nutné připomenout ještě jednu věc. Asistent zvládne manévr jenom tam, kde je skutečně dostatek místa. Tedy jenom tam, kde by s trochou cviku, byť i na několikátý pokus, zaparkoval každý. Kdo si myslí, že automatické parkování zvládne manévr spojený i s menším volným místem, ten se plete. Po několika pokusech řidič danou možnost automatického parkování raději vzdá a začne hledat jiné místo zcela sám, podle svého uvážení.

Asistent dálkových světel

I tento prvek výbavy automobilů se může na první pohled jevit jako něco, co je velmi zajímavé a prospěšné. To proto, že během jízdy v noci si nemusíte všímat páčky na přepínání, jelikož vše za vás bude dělat auto. Tedy v ideálním případě. Že vám tato výbava přinese spíše problémy, to dokládáme hned několika situacemi. Ta první je spojena s tím, že systém musí dobře detekovat protijedoucí auto. Pokud se mu to nepovede, dojde k tomu, že asistent dálkových světel vypne až pozdě. A v některých případech dokonce vůbec. Takže se můžete těšit na celkem časté problikávání od protijedoucích řidičů.

Mohlo by vás zajímat:  Čtyři nezbytné asistenční systémy ve výbavě současných a budoucích automobilů

Nejde ale o problém jediný. Když je asistent dálkových světel zapnutý, tak vlastně nevíte, kdy dálková světla zhasnou. Co když v dálce vidíte něco zvláštního, nebo projíždíte úsekem, kde byste raději déle viděli? Máte smůlu. Světla znenadání zhasnou a vy si musíte posvítit opět ručně.

Adaptivní tempomat

I tento prvek výbavy moderních aut se jeví jako z říše pozitivních snů. Kdo by si nepřál jet bez nutnosti použití brzdy nebo plynu, v závěsu za ostatními auty. Tak růžové to ale není. Je celkem jasné, že na silnicích nižších tříd nebude jeho využití to pravé ořechové. Očekává se však, že svou funkci splní alespoň na dálnicích. Ani to ale není tak dokonalé, jak se zdá. Problémy mohou přinášet situace, kdy auto před vámi často mění jízdní stopu, nebo pokud začnete dojíždět kamion. K tomu přidejte prudší zatáčky, nebo situace, kdy se někdo vmáčkne mezi vás a auto před vámi. Toto všechno jsou případy, kdy adaptivní tempomat selhává.

Ani když funguje jak má, to nemusí být žádná velká výhra. Jednoduše proto, že vaše auto začne konat podstatně dříve, než byste to udělali vy. Když jedete 130 a dojíždíte kamion jedoucí 80, systém začne brzdit nejenom celkem brzy, ale i celkem zprudka, aby zvládl padesátikilometrový rozdíl v rychlosti. Ani toto nejsou situace, ze kterých by kdokoliv nutně jásal.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 získalo 5 hvězd v Euro NCAP

Asistenty řízení

Můžeme říci, že jsou hned dva, které se mohou jevit jako dobrý pomocník, ale realita je taková, že způsobí spíše problémy. První variantou je aktivní řízení. Podle popisu se může jednat o skvělého pomocníka. Ve městě si nemusíte ukroutit ruce a na dálnicích, na dlouhých táhlých zatáčkách zase budete mít optimální jízdní dráhu lépe pod kontrolou. Tolik k teorii. V praxi ale výrazně ztratíte onen kontakt s přední nápravou, nehledě na to, že auto může pokaždé na konkrétní zásah reagovat jinak, s ohledem na situaci. Doba, než se s asistentem naučíte, bude skutečně velmi dlouhá.

Druhým asistentem řízení je to autonomní. Tedy možnost nechat auto, aby řídilo zcela samo. I když to zní jako něco nemožného, v luxusnějším segmentu jde o výbavu zcela běžnou. I ta má ale své mouchy. V první řadě proto, že musíte mít stále ruce na volantu. Druhým negativem je to, že toto řešení stále ještě není zcela dokonalé. A tak se může stát, že vám vůz znenadání řízení předá. A tak zatímco když řídíte vy, sledujete vozovku a reagujete, tak při využití autonomního řízení sledujete vozovku a nevíte, kdy vůz vyhodnotí situaci tak, že vám řízení předá a vy musíte znenadání reagovat.

Automatické brzdění

Skvělá volba, pokud se při jízdě kocháte okolím a pozdě zaregistrujete problém. Zde oceníte, že se auto nekochá, sleduje cestu za vás a zareaguje ve chvíli, kdy je to nezbytné. Tolik k teorii a také tolik k ideální praxi. Ta však není vždy taková, jako jsme popsali výše. Stačí vzít v potaz manévry, jako je nástup na předjíždění s dojetím vozu před vámi, nebo situace, kdy někdo proti vám předjíždí na poslední chvíli. Zkušený řidič danou situaci skvěle zvládá, bez nutnost dávat nohu na brzdu. Co však udělá auto s tímto systémem? Okamžitě začne brzdit, v očekávání možné kolize. Jak na danou situaci zareagují vozy, které jedou konstantně za vámi, to raději nebude ani psát. Výsledkem bude, že zatímco auto ne úplně logicky zabrání střetu s tím před vámi, může způsobit nehodu spojenou s tím, že vůz jedoucí za vámi daný manévr nebude očekávat a narazí do vás.

Mohlo by vás zajímat:  Noční můra Škodovky: Do servisu musí Superb, Kamiq i Scala

Panoramatické okno

Může se jevit jako dokonalá vychytávka, která hlavně v noci slibuje krásné pohledy na oblohu plnou hvězd. Tedy – pokud je dokonale jasno a také pokud v autě spíte. Dost těžko se budete jako řidiči kochat pohledem skrz velké střešní okno. A tak vlastně volně přecházíme na negativa, která danou možnost doprovázejí. O jaká se jedná? Začít je vhodné třeba tím, že během jízdy ve dne bude daná plocha umožňovat procházet slunečním paprskům. To znamená možnost spálení kůže cestujících, ale hlavně jistotu vyššího ohřívání vozu – jak během jízdy, kdy bude třeba více klimatizovat, tak i při stání na parkovišti. Dále nelze opomenout ani to, že jakkoliv tvrzené sklo má přece jenom horší vlastnosti, než kov. A toho můžete litovat při nehodách. A když k tomu doplníme, že během zimy vám vlivem námrazy a sněhu bude dané řešení pravděpodobně k ničemu, budete se rozčilovat nad tím, proč jste vůbec daný prvek výbavy do svého vozu kupovali.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora