Majitelé zadokolek mají při kombinaci různých zimních pneumatik jasno. Jejich logika však v praxi naráží

Když máme auto s pohonem předních kol, je jasné, že lepší dvojici pneumatik umístíme na zadní nápravu, horší dvojici na přední hnanou. Tato kombinace zajistí především lepší stabilitu auta v zatáčkách, kdy zamezí možnému vzniku přetáčivého smyku. Jak je to ale v případě, že máme auto s náhonem na zadních kolech? I tady lze akceptovat stejný postup, v praxi ale dojde k nečekané situaci.

Lepší stále na zadek?

Setkat se s názory, že lepší sada patří na zadní nápravu, je poměrně běžné. Tento názor a tyto rady se pochopitelně zakládají na pravdě – lepší pneu vzadu dokážou zabránit vzniku přetáčivého smyku. To platí jak v případě předokolek, tak i v případě zadokolek – vozů s poháněnou zadní nápravou. Kdo tedy mění pneumatiky po párech a u své zadokolky dá lepší pár dozadu, nelze mu nutně vyčítat, že to dělá špatně. Jedno by si ale měl uvědomit.

Proč dozadu?

Důvody, proč i u zadokolky umístit lepší pneu dozadu, jsou primárně spojeny se snížením rizika vzniku přetáčivého smyku. Pro toto umístění však mají mnozí ještě další argumenty. Auto má v takovém případě podstatně lepší záběr a díky lepším pneumatikám na hnané nápravě nemusí mít problém se zdoláním náročnějšího terénu.

Mohlo by vás zajímat:  Chyby při používání automatu mohou stát majitele nemalé peníze
Zdroj obrázku: Freepik

Nebo raději dopředu?

Vše, co jsme výše zmínili, má samozřejmě logiku. Teoretická logika však může čas od času narazit na praxi. V případě zadokolky je sice skvělé, že máme vzadu lepší záběr a eliminujeme přetáčivý smyk, ale k čemu nám je to platné, když v tu chvíli značně zvyšujeme riziko smyku nedotáčivého. Laicky řečeno, zadek auta nás žene, ale přední kola neposlouchají. Místo zatáčení auto pokračuje rovně.

Je namístě položit si otázku, zda přece jenom není lepší dát horší dvojici dozadu. Možná nevyjedeme hůře sjízdné úseky, je to ale stále lepší, než když v nich nezvládneme zatočit a skončíme mimo silnici. Možná ucítíme, že zadek auta ustřeluje, což se dá u zadokolky snadno vyřešit povolením plynu. A předek? Tady si budeme stále jistí, že bude držet, protože na něm je ona lepší sada. Co tedy zvládneme na zadní hnané nápravě, to s jistotou zvládne i předek.

Zdroj: https://www.tirebuyer.com/education/new-tires-front-or-back