Některé vozy v crash testech neuspějí. Právě ty jsou pro zákazníka lákavé

New Luxury Suv Car Parked Showroom Sale

Kdybychom měli vyjmenovávat věci, podle kterých se rozhodujeme při koupi auta, byli bychom tu hodně dlouho. Vypíchneme tak pouze jednu věc – výsledky v crash testech. Ty jsou ukazatelem toho, jak je auto bezpečné. Takzvaný plný počet hvězd v testech Euro NCAP je věcí, kterou se některé automobilky rády chlubí. Jsou ale i takové automobilky, které si z nízkého hodnocení hlavu nedělají. Dobře vědí proč.

Hodnotí se vše

Nejprve se vraťme do minulosti, kdy se o crash testech skutečně dalo mluvit jako o něčem, co otestuje auto v krizových situacích. V minulosti byly crash testy zaměřeny primárně na to, aby se ukázalo, jak dopadne auto a posádka v případě nehody, tedy v případě různých nárazů.

Mohlo by vás zajímat:  Zlepšovací návrhy ušetřily BWM více než 62 milionů eur. Část dostanou autoři nápadů

Dnes je tomu přece jenom trochu jinak. Auta se vyvíjejí, jsou prošpikována různými bezpečnostními asistenty a právě ty vstupují do hodnocení také. Samotný crash test už není zaměřený jenom na to, jak dopadne auto po nárazu, ale také na to, zda dokáže nehodě předejít a jak.

Zdroj obrázku: Freepik

Hodnocení toho, co se nestane

Když v minulosti auto dostalo plný počet bodů, znamenalo to, že se v případě nehody jednalo o auto skutečně kvalitní, které posádku ochrání. Dnes ale do hry vstupuje i hodnocení bezpečnostních systémů auta. Hodnotí se tak v podstatě to, co se nestane. Auto, které má bezpečnostní systémy kvalitní, může dostat plný počet hvězd. Auto, které je má horší nebo žádné, má hodnocení výrazně nižší.

Mohlo by vás zajímat:  Kutilové si rádi vše opravují sami, ale některé opravy je lepší přenechat profesionálům

Není důvod

Z hlediska bezpečnosti při nárazu se dá říct, že jsou na tom moderní vozy velmi dobře. S asistenty už to může být horší. Ne všechny automobilky ale mají motivaci do této oblasti investovat. I proto, že žádná elektronika nebývá stoprocentní, ne vždy umí nahradit člověka a hlavně řidič si může řadu prvků stejně vypnout.

Výsledkem je auto, které sice kvůli absenci bezpečnostních asistentů nemá plný počet hvězdiček, ale v dílčích hodnoceních – jednotlivých nárazech – mohlo dopadnout velmi dobře. Z koupě takového vozu navíc profituje zákazník, jelikož absence různých špičkových asistentů znamená, že je auto i znatelně levnější než u konkurence.

Zdroj: https://www.carwow.co.uk/news/6138/euro-ncap-crash-test-criteria-explored
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora