Kdybychom měli vyjmenovávat věci, podle kterých se rozhodujeme při koupi auta, byli bychom tu hodně dlouho. Vypíchneme tak pouze jednu věc – výsledky v crash testech. Ty jsou ukazatelem toho, jak je auto bezpečné. Takzvaný plný počet hvězd v testech Euro NCAP je věcí, kterou se některé automobilky rády chlubí. Jsou ale i takové automobilky, které si z nízkého hodnocení hlavu nedělají. Dobře vědí proč.
Hodnotí se vše
Nejprve se vraťme do minulosti, kdy se o crash testech skutečně dalo mluvit jako o něčem, co otestuje auto v krizových situacích. V minulosti byly crash testy zaměřeny primárně na to, aby se ukázalo, jak dopadne auto a posádka v případě nehody, tedy v případě různých nárazů.
Dnes je tomu přece jenom trochu jinak. Auta se vyvíjejí, jsou prošpikována různými bezpečnostními asistenty a právě ty vstupují do hodnocení také. Samotný crash test už není zaměřený jenom na to, jak dopadne auto po nárazu, ale také na to, zda dokáže nehodě předejít a jak.
Hodnocení toho, co se nestane
Když v minulosti auto dostalo plný počet bodů, znamenalo to, že se v případě nehody jednalo o auto skutečně kvalitní, které posádku ochrání. Dnes ale do hry vstupuje i hodnocení bezpečnostních systémů auta. Hodnotí se tak v podstatě to, co se nestane. Auto, které má bezpečnostní systémy kvalitní, může dostat plný počet hvězd. Auto, které je má horší nebo žádné, má hodnocení výrazně nižší.
Není důvod
Z hlediska bezpečnosti při nárazu se dá říct, že jsou na tom moderní vozy velmi dobře. S asistenty už to může být horší. Ne všechny automobilky ale mají motivaci do této oblasti investovat. I proto, že žádná elektronika nebývá stoprocentní, ne vždy umí nahradit člověka a hlavně řidič si může řadu prvků stejně vypnout.
Výsledkem je auto, které sice kvůli absenci bezpečnostních asistentů nemá plný počet hvězdiček, ale v dílčích hodnoceních – jednotlivých nárazech – mohlo dopadnout velmi dobře. Z koupě takového vozu navíc profituje zákazník, jelikož absence různých špičkových asistentů znamená, že je auto i znatelně levnější než u konkurence.
Zdroj: https://www.carwow.co.uk/news/6138/euro-ncap-crash-test-criteria-explored