Nízké teploty snižují výkon elektromobilu a prodlužují dobu jeho nabíjení

Side View Man Driving Car

Elektrická vozidla (EV) se chovají v zimních podmínkách odlišně od vozidel se spalovacími motory, což vyžaduje specifické úvahy a přípravu. Jedním z hlavních faktorů je snížení dojezdu EV v chladném počasí. To je způsobeno zvýšeným odporovým účinkem nízkých teplot na baterie, které jsou méně efektivní v generování a udržení energie. Dalším faktorem je zvýšená spotřeba energie pro vytápění kabiny a odmrazování, což může rovněž významně snížit dojezd. Řidiči elektromobilů by měli plánovat své cesty s přihlédnutím k potřebě častějšího dobíjení a možným omezením dostupnosti dobíjecích stanic v zimních podmínkách.

Další důležitou oblastí je správná údržba a příprava elektrického vozidla pro zimu. Zahrnuje to kontrolu a případnou výměnu zimních pneumatik, které jsou nezbytné pro zajištění dostatečné trakce na sněhu a ledu. Taktéž je doporučeno udržovat baterii v optimálním teplotním rozmezí, což může zahrnovat předehřívání baterie před jízdou pomocí aplikací nebo načasovaného nabíjení. To pomáhá minimalizovat ztráty energie a zlepšit výkon vozidla v chladných podmínkách. Výběr vhodného dobíjecího režimu a strategie plánování cest je také klíčový pro zajištění, že vozidlo bude mít vždy dostatek energie pro cestu.

Mohlo by vás zajímat:  Jaké barvy vozů potkáte na silnicích nejčastěji? Klasika vede

Výkon elektrických vozidel v chladném počasí

Výkon baterií elektrických vozidel (EV) může být v chladném počasí výrazně ovlivněn. Při nižších teplotách dochází ke zpomalení chemických reakcí v baterii, což může vést ke snížení jejího výkonu a dojezdu. To se projevuje sníženým dojezdem a pomalejšími časy nabíjení. Výkon baterie je optimální při teplotách nad 20 °C, avšak v rozmezí 0 až 20 °C dochází ke snížení a pod 0 °C je výkon výrazně snížen. Moderní EV baterie jsou navrženy tak, aby vydržely chladné počasí, a obsahují systémy pro tepelné řízení, které pomáhají udržovat optimální teplotu baterie.

Mohlo by vás zajímat:  Srovnání se západem v mnoha situacích ukazuje, že naše země patří spíše na východ Evropy

Pro zlepšení výkonu baterie v chladném počasí je doporučeno předehřátí baterie před jízdou, udržování baterie nabité a parkování na teplejším místě. Předehřátí baterie, když je vozidlo stále zapojeno do zdroje energie, pomáhá udržovat její účinnost a prodloužit dojezd. Udržování baterie nabité pomáhá minimalizovat dopad nízkých teplot na dojezd, zatímco parkování na teplejším místě chrání baterii před extrémním chladem.

Electric Car Charging Station Sign Front Public Parking Lot City
Zdroj obrázku: Freepik

Údržba a péče o baterie v nízkých teplotách

V chladném počasí je důležité zajistit, aby baterie nebyly vystaveny extrémním teplotám po dlouhou dobu. To zahrnuje parkování vozidla v teplejším prostředí, jako je vytápěná garáž, nebo použití izolačních krytů. Předehřívání baterie před jízdou, zejména když je vozidlo zapojeno do zdroje energie, může pomoci zvýšit její efektivitu v chladných podmínkách. Je také důležité udržovat baterii nabitou, ale vyhýbat se úplnému vybití nebo přebití, které může baterii poškodit.

Mohlo by vás zajímat:  „Nepředjížděj nás, silniční piráte“, vyslechl jsem si několikrát. Pro svůj styl jízdy mám naštěstí oporu v zákoně

Kromě toho je pro prodloužení životnosti baterie v chladných podmínkách doporučeno používat režimy jízdy a nabíjení, které jsou šetrné k baterii. To zahrnuje pomalé nabíjení, které je méně náročné na baterii, a omezení využití rychlého nabíjení, které může způsobit nadměrné zahřívání a zrychlení degradace baterie. Důležitým aspektem je také monitorování stavu baterie, včetně kontroly jejího napětí a teploty, aby bylo možné včas identifikovat potenciální problémy nebo potřebu údržby.

Zdroj: https://energy5.com/the-impact-of-temperature-on-battery-performance-in-electric-cars
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora