Norsko – země elektromobilům zaslíbená. Kolik jich tu je?

V elektromobilech spatřuje dnes mnoho automobilek budoucnost světového automobilového průmyslu. Spousta automobilových společností tak přesouvá svou pozornost a výrobu právě jejich směrem. Jednou ze zemí, ve kterých se elektromobily dlouhodobě těší velké oblibě, je Norsko. Podle nejnovějších informací zde v březnu letošního roku prodej elektrických vozidel představoval více než padesát procent ze všech nově prodaných vozů.

Nadpoloviční většina

Norský silniční svaz (NRF) uvedl ve své zprávě konkrétně číslo 58,4 procenta. Tento údaj tak plně koresponduje s na první pohled možná trochu smělým plánem této skandinávské země zcela ukončit do roku 2025 prodej aut se spalovacími motory. Naopak automobily, které mají pouze spalovací motor, se podílely na celkovém prodeji aut jen 22,7 procenty. Tento údaj zároveň potvrzuje, že kromě elektromobilů jsou v Norsku oblíbené také hybridní vozy.

Z dalších údajů zveřejněných NRF vyplynulo, že za celé první čtvrtletí letošního roku představoval prodej elektromobilů na celkovém počtu prodaných aut 48,4 procent. Odhady za celý rok 2019 se zatím pohybují právě kolem magické hranice 50 procent. Jen pro úplnost dodejme, že už v loňském roce činil tento podíl úctyhodných 31,2 procent, což je nejvíce na světě.

Jednou z nejoblíbenějších automobilek v Norsku je samozřejmě americká Tesla, která se na výrobu elektromobilů specializuje. Jen v březnu tu tato automobilka prodala 5822 svých vozidel. Nejprodávanějším vozem se, v pro elektromobily rekordním měsíci březnu, stal nový model Tesla 3. Dalším oblíbeným elektrickým vozem je také Nissan Leaf.

Proč je Norsko tak výjimečné?

Tato severská země dlouhodobě poskytuje výrobcům elektromobilů oproti jiným státům zcela nadstandardní podmínky. Elektromobily zde nejsou zatíženy žádnými dovozními cly či daněmi a majitelé elektrických vozidel navíc nemusejí platit žádné poplatky ani za registraci auta, ani za mýtné na dálnicích.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Francie plánuje pobídky na koupi elektromobilu. A přispívat mají automobilky!