Nesprávnou péčí o auto můžeme výrazně snížit jeho životnost. Některé chyby se sčítají, aniž bychom tomu věnovali pozornost, a jednoho dne se v duchu známého úsloví „tisíckrát nic umořilo vola“ projeví. Do téhle kategorie poruch můžeme zahrnout také prasklou palivovou nádrž. Pokud tankujete nadoraz a snažíte se z tankovací pistole vydolovat i poslední kapku, přestože sama vypne, zaděláváte si na nepříjemný problém.
Může dojít i k požáru
V tom nejhorším možném případě může za velmi nepříznivých okolností vést přeplňování nádrže až k požáru. Palivo, bez ohledu na to, zda máte benzinový nebo dieselový motor, má totiž stejně jako jiné látky tepelnou roztažnost. To znamená, že při nízkých a vysokých teplotách zabírá jiný objem.
Natankujete-li v zimě při teplotách kolem nuly těsně před tím, než auto zaparkujete v garáži s teplotou řekněme 15 °C, bude palivo po ohřátí na teplotu garáže potřebovat zabírat o 10-15 % více prostoru. Nádrž tak může doslova roztrhnout. Podobná situace ale může nastat, pokud v zimě v noci zaparkujete plně natankované auto na místě, kam bude celý den svítit slunce. I když v tomto období nemají sluneční paprsky takovou sílu, rozdíl mezi noční a denní teplotou může být i tak vysoký.
Vzduchová bublina je důležitá
Vzduch je na rozdíl od kapalin velmi dobře stlačitelný, a tak je důležité, aby ve vaší nádrži byla dostatečná vzduchová bublina. Po natankování plné nádrže se tak stane, pokud se nebudete snažit pistoli ještě několikrát zmáčknout. Vzduchovou bublinu by v nádrži pochopitelně měly mít i dodávky, autobusy nebo kamiony. U nich je o to větší, oč větší nádrž mají. Tankovací pistole pro tyto auta jsou na tuto skutečnost uzpůsobené.
Čeští řidiči jsou nicméně známí tím, jak na rady a doporučení odborníků příliš nedají. V nedávném průzkumu odpovídali, jak často přetankovávají svá auta. Výsledky nepotěší:
- 40 % vždy nebo téměř vždy
- 24 % někdy
- 36 % nikdy
Zdroj: Autorský text