Petrolhead na cestách – Technické muzeum Liberec

Stejně jako mnoho dalších měst, také Liberec přišel o své výstaviště. Namísto zbourání a nahrazení dalšícm zbytečným obchoďákem se však v Liberci rozhodli pro zachování objektu a přeměnu v technické muzeum.

Původně mělo na místě vyrůst muzeum tramvajové dopravy, leč z plánů nakonec sešlo. Iniciativy se tak chopilo místní veteránské hnutí, které po úspěšné výstavě rozhodlo o setrvání v prostorách výstaviště nastálo. Po peripetiích s úřady a řádné úklidu a rekonstrukci se v pavilonu G šestého září 2014 slavnostně otevřelo Technické muzeum Liberec.

A čím že muzeum láká nadšence benzínových výparů do svých útrob? Například sněžnou rolbou Ratrac, která kdysi obsluhovala lyžaské středisko na Ještědu. Té venku často dělá společnost i Polski Fiat 126P Wadera, který si podrobněji představíme později. Uvnitř váš zrak nejspíš nejprve zaujmou vozy Saab 96. Jeden z nich je vůbec první přihlášený Saab v Československu. Vedle vstupu je nádherně zrenovovaná Praga Piccolo, vedle ní částečně zrenovovaný Walter Wiz a společnost jim dělá Wanderer v nálezovém stavu. Jako celek vozy ukazují těžkou práci renovátorů starých vozů. Setkat se v expozici můžete i s původní Multikárou. Vedle starších vozů mají své místo v muzeu i mladší exponáty, například NSU Ro80 s rotačním motorem, Fiat 600D nebo Tatra 603. Vlastní koutek mají i licenční Fiaty – Lada 2101 ve zbarvení veřejné bezpečnosti, Polski Fiat 125p, Zastava 1100 a indický vůz Premier. Ten se měl začít do Československa dovážet v roce 1990 a prodávat se za magických 99 tisíc korun. Podobnou sumu za ošklivý žigulík ale nikdo dávat nechtě a z projektu nakonec sešlo.

Kromě automobilů je zde i ostupně rekonstruovaná část letadla, řada jízdních kol, dva tramvajové vozy, řada tramvajových a automobilových modelů. Součástí je také moderně zařízená dílna, v niž se mohou mladí v rámci učební praxe podílet na údržbě a renovaci exponátů. Pokud jsme vás nalákali na návštěvu, vyražte do muzea od úterý do neděle od 10 do 17 hodin. Základní vstupné je 100 korun, důchodci a děti pak chodí za polovic.

Mohlo by vás zajímat:  Petrolhead na cestách: Národní Technické muzeum

Foto: Mikka

Komentáře