I když se páchání trestné činnosti, tedy i podvodů, za vyhlášeného nouzového stavu může pachateli hrubě nevyplatit, v minulém roce se u nás objevily nové typy podvodů při prodeji ojetin. Podvodníci hřeší na to, že řada lidí prostě auto potřebuje k dojíždění do práce, a že v dnešní nejisté době je rozumnější sáhnout po kvalitní ojetině za přijatelnou cenu než po novém autě třeba na leasing.
Prodej bez DPH
Zdá se, že se k nám vracejí nekalé praktiky s DPH z raných devadesátých let. Tyhle podvody totiž připomíná prodej auta, které papírově patří zahraniční firmě se sídlem například v Polsku či Německu, prostřednictvím českého zprostředkovatele. Vtip je v tom, že firma, která auto formálně vlastní, je založena jen účelově právě proto, aby podvodníci nemuseli odvádět DPH, a krátce po transakci zanikne.
Tahle finta se ovšem ošklivě vymstí kupci ojetiny. Protože z prodeje auta není řádně odvedena daň, úřady se případem mohou dříve či později začít zabývat. A poplatníkem daně je zákazník, byť by daň měla být odvedena plátcem, tedy účelově založenou zahraniční firmou, která vůz na území České republiky prodala. V konečném důsledku tak sice koupíte auto levně, ale hrozí, že za něj budete muset dodatečně zaplatit DPH.
Čachry s údaji v techničáku a tachometrem
Také v tomto případě hraje roli zahraniční subjekt. Auto musí být hlášené v nějakém zahraničním silničním registru, aby se mohlo během prodeje z tohoto registru odhlásit a o něco později přihlásit do toho českého. Jednotlivé registry v rámci států Evropské unie však nejsou kompatibilní, a tak se data nepřenášejí automaticky, ať už to zní v dnešní době sebeabsurdněji. Podvodníci pak mezidobí, kdy auto není nikde vedené, využijí k tomu, aby upravili některé nelichotivé údaje o něm. Typicky jde o:
- Stav tachometru
- Stáří automobilu
- Informace v servisní knížce
Zdroj: Autorský text