Pojízdná kancelář, rodinný minibus i volba cestovatelů. Testujeme všestranný Volkswagen Multivan

Img 20201208 151820

V segmentu osobních dodávek je to známý pojem. Ještě aby ne, když historie tohoto auta z něho dělá už v podstatě legendu. Je sice pravdou, že první verze se od té současné celkem výrazně liší. Co ale zůstává stejné, to je výčet mnoha kladů, které může tento vůz, v našem testu s označením Volkswagen Multivan T6.1 nabídnout.

Konzervativní přístup, který funguje

Už při prvním pohledu na Volkswagen Multivan T6.1 je jasné, co se vybaví za slovo – krabice. Žádný netradiční nadčasový design u auta rozhodně nečekejte. Na jednu stranu může být pro mnohé tento stále konzervativní přístup odrazující, ale čísla ukazují, že je početnější skupina těch, které si auto získá na svou stranu. Stačí se chvíli dívat a zjistíte, že i obyčejná krabice může být designově povedená. V našem případě stačil povedený modrý odstín – mimochodem, paleta barev ve kterých je vůz nabízen je velmi košatá, a Volkswagen jasně ukazuje, že právě tudy může vést designová cesta.

Foto: David Hampl

A stylovou modrou doplňují další drobné designové prvky, jako chromové lišty na obou stranách a na zadním víku, ladící hliníková kola – kde bych snad vytkl jen to, že tomuto vozu by slušela o chlup větší, nebo samozřejmě přední maska chladiče, kde se s chromem nešetřilo a který povedeně přechází do designu světel, a mírně dále do boku, kde nechybí ozdobný prvek s nápisem Multivan, který má však i praktickou funkci, a to decentně ukrytý blinkr na svém konci.

Jednoduše, přesto moderně a prakticky

Ani uvnitř na pasažéry nečekají žádné velké nadčasové designové výstřelky. Volkswagen Multivan T6.1 má být designově povedený, ale zároveň i praktický. Když zůstaneme v první řadě sedadel, na pozicích řidiče a spolujezdce, stačí se rozhlédnout, natáhnout ruku a v jejím dosahu je vždy hned několik úložných prostorů. Z těch větších třeba před řidičem pod čelním sklem, nebo u spolujezdce, ať v podobě klasického kastlíku, nebo otevřeného prostoru v palubce. A potom tu jsou ty menší, jako dlouhá menší přihrádka pod větším otevřeným prostorem v palubce u spolujezdce, nebo u řidiče pod levým výdechem klimatizace. Samozřejmostí je i přihrádka na nápoje hned vedle řadicí páky. A k tomu další spousta prostoru v samotných dveřích.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 Turbo

Po prvním usednutí možná budete zklamáni z absence středového panelu. Jak proto, že dané místo vypadá zbytečně prázdné a také proto, že možná právě sem jste si zvykli v jiných autech odkládat mobil, peněženku a další věci. Ale jakmile zjistíte, že právě sem můžete při cestování nalehko hodit batoh, brašnu na notebook nebo kufřík, pochopíte proč je dobré ten volný prostor mít, protože komu by se chtělo kvůli lehké aktovce otvírat boční dveře, nebo snad zadní víko.

Foto: David Hampl

I přes důraz na praktičnost Volkswagen Multivan T6.1 ukazuje, že to jde i moderně. Patrně tím nejmodernějším je zde dotykový infotainment, pod kterým najdete i řadu standardních mechanických tlačítek, které nechybí ani na volantu. Lehkým zklamáním bude pro mnohé určitě přístrojovka, jelikož klasické budíky s malým displejem mezi nimi odkazují spíše k minulosti.

S rodinou, s přáteli, nebo obchodními partnery?

A co se odehrává vzadu? Důvod, proč si Multivan zamilujete, ať jste hlava rodiny, ať jste dobrodruh milující cestování s přáteli, nebo podnikatel který potřebuje zajet se svými obchodními partnery za byznysem. Všem třem možnostem padne T6.1 jako ulitý. Druhá řada v našem testovacím voze se skládala ze dvou samostatných sedaček. Ty byly v rámci kolejnic nejenom posouvatelné, ale daly se i snadno otočit po směru, nebo proti směru. Nechyběly samostatné loketní opěrky pro dokonalý komfort, nebo posouvací a snadno vysouvací stoleček opět s řadou úložných prostor. Ať už pro potřeby pro dítě, pro nápoje pro osazenstvo, nebo cokoliv dalšího.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Yaris GRMN – ostrá, limitovaná a vyprodaná

Testovaný Multivan v konfiguraci sedadel 2 + 2 + 3 skrýval ještě řadu poslední, s trojicí sedadel. Opět v rámci jednotlivých kolejnic posuvnou, popřípadě také sklopnou, pokud bylo cílem místo pasažérů naložit větší nebo delší náklad. A s touto připravenou konfigurací se můžete rozmýšlet, zda trochu snížíte komfort cestujícím a naložíte, co se do auta vejde, nebo vám stačí minimum zavazadlového prostoru a nabídnete cestujícím to, ať si klidně natáhnou nohy. Ať jedete jakkoliv, kamkoliv a s kýmkoliv, tohle auto se vám dokáže přizpůsobit.

Foto: David Hampl

S naftou pod kapotou

A co se skrývá pod kapotou? V našem případě dvoulitr TDI s výkonem 150 koní, kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Komu by to přišlo přece jenom málo, má možnost v konfigurátoru sáhnout po ještě výkonnější naftě s 146 kW a pohonem všech čtyř kol, na rozdíl od naší předokolky, která může být kromě naší konfigurace k dispozici také s šestistupňovým manuálem.

Výkon motoru, i když je pod kapotou více než dvoutunového auta, celkem dostačuje. Stačí se v myšlenkách vrátit k tomu, na co je tohle auto určené. S obchodními partnery vzadu, nebo s dítětem v autosedačce nebudete mít potřebu vystřelit na světlech a řezat zatáčky co nejostřeji to půjde. Zrychlení za 13 vteřin není špatné, a když si po pár desítkách kilometrů zvyknete na ten komfort spojený s rozvážnou jízdou, dojde vám, že přesně na tohle tento vůz je.

Mohlo by vás zajímat:  Range Rover Evoque Convertible

Ani podvozku není co vytknout a vzhledem k rozměrům vozu není třeba mít ani obavy z toho, že by se někdy nebezpečně nakláněl, nebo auto nedrželo svou jízdní stopu tak, jak jste si před zatáčkou přáli. Po několika prvních opatrných průjezdech zjistíte, že přílišná starost není na místě a můžete s Multivanem jet stejným stylem, jako když sedíte v SUV.

Foto: David Hampl

Standard, který vyhovuje

Nutno říci, že po týdnu si člověk na Multivan natolik zvykl, že ho ani nechtěl vrátit. A je pravdou, že ani v této sestavě mu není co vytknout. Je možné rozvášnit se při konfiguraci v podobě příplatkové výbavy, a rozhodně výkonnější motor, pohon 4×4, elektrické ovládání dveří nebo zadního víka nemusí být na škodu. Ale Multivany nikdy nepatřily mezi nejlevnější osobní dodávky – základní Trendline se drží sto tisíc pod milionem, a tak podoba naší testované verze rozhodně bude dostačovat všem, protože je to právě univerzálnost, praktičnost a pohodlí, co dělá z tohoto auta pojem. A jak jsme zmínili na začátku, i legendu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora