Pořídil jsem si vůz, co má elektronickou ručku. Klady má, ale v kopci je tohle řešení jenom pro zlost

Electronic Handbrake Button Luxury Modern Car

Vozy se neustále vyvíjejí a původní jednoduchá mechanická řešení jsou nahrazována modernějšími. Často elektronikou. Výjimkou není třeba elektronická ruční brzda. Sice má nějaké výhody, ale oproti klasice přináší i negativa. Například méně zkušeným řidičům, když se potřebují rozjet na nerovném terénu.

Když jsem kupoval nové auto, netušil jsem, jaké problémy mi přinese elektronická ruční brzda. Věděl jsem, že v autě bude, a byl jsem přesvědčený o jejích benefitech. Tahle všechna pozitiva se rozplynula ve chvíli, kdy jsem zjistil, že má tohle moderní technické řešení i pořádné negativum.

Kladů má dost

Musím říct, že jsem nikdy nechápal, proč má proti elektronické parkovací brzdě tolik lidí výhrady a brání se jí. Já v ní viděl řadu benefitů. V první řadě lépe vypadající, vzdušnější interiér bez toho velkého madla. Dále tu byla jednoduchost použití. Žádné tahání silou nebo složité povolování nadměrně utažené brzdy přes pojistku. U elektronické stačí stisk tlačítka.

Mohlo by vás zajímat:  Správně jezdit se studeným motorem umí málokdo. Přitom za pár let nám auto poděkuje

Dalším benefitem je určitá automatizace. Po zastavení auta se může sama aktivovat, při rozjezdu se sama deaktivuje. Nehrozí tedy, že by řidič jel se zataženou ruční brzdou. I když, na to už by musel být i u mechanické opravdu „expert“ kvůli všemožné signalizaci.

Komplikace v kopci

Problém s elektronickou parkovací brzdou ale nastal ve chvíli, kdy jsem se potřeboval rozjet v kopci. Mít vůz s automatem, není to žádný problém. Auto prostě necouvne. U manuální převodovky je to jinak. Samozřejmě hrají roli zkušenosti, práce s brzdou, spojkou a plynem. Tady jich bohužel moc nemám. U staršího auta jsem vždy používal klasickou ručku. Tu jsem v kopci zatáhl, nastavil plyn, spojku, ruční brzdu povoloval a postupně se rozjížděl.

Mohlo by vás zajímat:  Kupovat v této době elektromobil nemusí být šťastná volba. Z několika důvodů se vyplatí počkat

To ale u elektronické ruční brzdy jaksi nejde. Tedy, je tu určitá výhoda v tom, že se při rozjezdu povolí sama. Ale chybí zde to postupné uvolnění. Je buď zcela uvolněná, nebo zatažená. Když mám málo plynu a hodně sešlápnutou spojku, auto mi začne po povolení ruční brzdy couvat. V tu chvíli dupu na brzdu a zmatkuji. A musím znovu ruční brzdu tlačítkem aktivovat a zkusit se rozjet znovu. Často s výrazně sešlápnutým plynem, auto řve, já povoluji spojku, ručka se uvolní a já s velkým cuknutím vyrážím do kopce. Nic, co bych chtěl nějak často opakovat. Kdybych to věděl, elektronickou ruční brzdu nechci.

Mohlo by vás zajímat:  Bezúdržbový řetěz M Endurance od BMW Motorrad. A mazání je minulostí

Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora