Porovnali jsme spotřebu elektromobilu při zapnutém a vypnutém topení. Výsledek nás zarazil

Btrhdr

V souvislosti s aktuálním testem elektromobilu jsme se rozhodli podrobit ho jedné z nejdůležitějších zkoušek. Tedy jízdě při zapnutém topení. Ta je mnohými označována za způsob, jak rapidně snížit dojezd elektrického auta a tím ho udělat nepoužitelným.

Rozhodli jsme se, že se na vlastní kůži přesvědčíme o tom, jak to tedy je. A už nyní musíme říci, že výsledek, kterého jsme dosáhli v aktuálně testovaném voze Kia e-Soul, nás zarazil.

Stále stejné podmínky

Pro náš test jsme si vybrali cestu začínající v krajském městě, vedoucí částečně po městském okruhu, až na výpadovku na silnici první třídy. Ta vede dvěma vesnicemi. Naše cesta končila v menším městě, které jsme projeli po hlavním tahu a zamířili do obytné zóny, kde naše trasa končila. Tuto cestu jsme absolvovali hned třikrát. Celková délka trasy je necelých 23 kilometrů. A jak to dopadlo?

Mohlo by vás zajímat:  Paříž 2012 - Citroën DS3 ELECTRUM

Předpisová jízda se zapnutým topením

Jako první jsme testovali jízdu se zapnutým topením na 22 stupňů, v režimu Eco. Ve všech částech naší cesty jsme dodržovali maximální předepsanou povolenou rychlost. Výsledkem byla spotřeba o hodnotě 19,2 kWh na sto ujetých kilometrů. Teplota při startu činila 0 stupňů Celsia, při dojezdu -1 stupeň.

Běžná jízda se zapnutým topením

Jelikož v předchozím případě jsme byli pro naši předpisovost jasnou brzdou provozu, rozhodli jsme se druhý test absolvovat jako běžnou jízdu. Nedrželi jsme se přesně předepsaného rychlostního limitu, ale porušili ho o zhruba 10 km / h. Jeli jsme jako většina řidičů, kteří měli v plánu stejnou trasu. I při této cestě jsme využili režim Eco se zapnutým topením na 22 stupňů. Výsledkem byla spotřeba mírně vyšší, a to 19,7 kWh na sto ujetých kilometrů. Teplota při startu činila 1 stupeň Celsia, při dojezdu -1 stupeň.

Mohlo by vás zajímat:  Emise oxidu dusíku mohou být v budoucnu nižší

Předpisová jízda s vypnutým topením

A nyní to nejdůležitější. Jízda s vypnutím topením. Tedy v režimu Eco+, který je určený k maximalizaci dojezdu a má zajistit, aby v autě nebylo zapnuté nic, co není k jízdě nezbytné. Vzhledem k počasí to nebylo nic příjemného, ale test bylo třeba absolvovat. Trasu jsme jeli předpisově a vždy dodržovali maximální povolenou rychlost. Teplota při startu činila -1 stupeň Celsia, při dojezdu -2 stupně. A naše spotřeba? Činila 17,2 kWh na sto ujetých kilometrů.

Katastrofa se nekoná

Na základě názorů různých „expertů“ a katastrofických scénářů mnoha lidí, nás výsledek skutečně zarazil. Rozdíl ve spotřebě na sto kilometrů činil oproti běžné jízdě přesně 2,5 kWh. Oproti předpisové rovné 2 kWh. Tyto hodnoty považujeme za tak zanedbatelné, že není jakýkoliv důvod si vůbec otázku, zda topit nebo netopit pokládat.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora