Emise oxidu dusíku mohou být v budoucnu nižší

Fuel 727165 960 720[1]

Dieselové motory pomalu ale jistě upadají v nemilost. V minulosti se však jednalo o velmi vyhledávaný typ pohonu. Důvodem byla jejich životnost spojená s dobrým kilometrovým nájezdem, stejně jako i celkem nízká spotřeba. Poslední roky se však proti dieselovým motorům brojí, a to hlavně v souvislosti se znečišťováním ovzduší. Problémem jsou především emise oxidu dusíku NOX. Tento problém už se moderní auta snaží eliminovat. V budoucnu by mohla pomoci technologie ještě sofistikovanější.

Jak se emise oxidu dusíku NOX snižují nyní?

Pokud máte novější naftový automobil, jistě jste si v technických parametrech všimli jak filtru pevných částic, tak jste si na voze všimli i nádoby s modrým označením AdBlue. Jedná se o obchodní název speciálního aditiva na bázi močoviny, jehož cílem je emise oxidu dusíku NOX snižovat. Tento plyn se následně rozkládá a vzniká v podstatě neškodný dusík a dále voda. I když je tato technologie celkem účinná a pomáhá dané emise snižovat, není stoprocentní. A tak se hledají nové cesty.

Mohlo by vás zajímat:  Kolik se dá ujet na jeden litr paliva? Letošní rekord "běžných" aut je necelých 430 kilometrů

Nápad přináší univerzita v Loughborough

I když různé univerzitní nápady jsou mnohdy buď finančně, nebo technologicky neproveditelné, o tomto je třeba říci, že je světlou výjimkou. Tým výzkumníků na univerzitě v Loughborough přišel se systémem, který nese označení ACCT. Jedná se o zkratku, která vychází z jednoduchého popisu daného systému, který zní – ammonia creation and conversion technology.

Jak vše funguje?

Je to až překvapivě jednoduché. Základem bude stále aditivum AdBlue, čímž se jenom potvrzuje, že není tak úplně špatným řešením. Jenom je třeba ho lehce inovovat. A to konkrétně tím způsobem, že se k němu přimíchá další tekutina, která bude obsahovat velký podíl amoniaku, laicky řečeno čpavku. To by mělo zajistit, že emise oxidu dusíku NOX budou eliminovány mnohem efektivněji, než nyní.

Tři velká pozitiva

První pozitivum jsme již zmínili. Oxid dusný bude eliminován mnohem efektivněji, než je tomu nyní. Druhé pozitivum se týká faktu, že systém ACCT by měl lépe fungovat i při nižších teplotách. Třeba ve chvíli, kdy po nastartování jenom běží na volnoběh, nebo v době prvních několika set metrů jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes svolává některá svá auta do servisů! Jaký je důvod? Jsou to emise. Bude tu další kauza?

Třetím kladem je ona celková jednoduchost, kdy dojde k inovaci současného řešení a jednoduché úpravě celého systému. To by v praxi mohlo znamenat uvedení do automobilového světa v řádech pár let.

První výsledky jsou velmi dobré

Systém ACCT již byl otestován. Nikoliv v laboratořích, ale v reálném provozu. K tomu byly využity vozy britských taxislužeb. Konkrétně potom modely značky Škoda. Do vybraných byl instalován nový systém a u jiných zůstalo vše při starém. Všechny byly obohaceny o měřící zařízení, které pravidelně sbíralo jednotlivá data.

Testy dopadly velmi dobře. Naftové taxíky Škoda se systémem ACCT dokázaly zachytit 98 procent emisí oxidu dusného. Ty, které používaly i nadále klasické AdBlue, zachytily jenom 60 procent. Samozřejmě mluvíme o stejných vozech a podobném stylu jízdy – proto byly zvoleny vozy taxislužby.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan přichází s novinkou ohledně nahuštění pneu

Návrat obliby dieselových motorů?

Pokud by se povedlo danou novinku prosadit a následně realizovat, dost možná by to znamenalo návrat obliby dieselových motorů. Ty jsou vzhledem k současnému vývoji v souvislosti s ekologií stále odsouvány na samotný okraj. Některé automobilky už diesely do svých vozů ani nedávají, a když se podíváme na statistiky prodejnosti, tak to jsou primárně benzinové agregáty, které se dostávají do popředí stále více.

To by mohla být dobrá zpráva právě pro firmy, kterým soumrak dieselů dělá největší vrásky na čele, jelikož aktuálně nemají adekvátní náhradu spojenou s tím, že by byla zajištěna nízká spotřeba, výkon, ale také dojezd a celkově dostatečný kilometrový nájezd během několika let aktivního používání.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora