Porsche 959

V tomto článku bych Vám rád představil můj nejoblíbenější stuttgartský automobil – Porsche 959. Jedná se o supersport, který se vyráběl pouhé tři roky (1986 – 1989). Vývoj byl započat roku 1981 těsně po tom, kdy ředitelský post u Porsche převzal Peter Schutz.

Plán byl zahájen za účelem vstupu do rally, přesněji pro známou skupinu B. A jak už asi víte, tak automobilka vždycky musela před uvedením závodní verze vyrobit minimálně dvě stovky kusů kvůli homologaci FIA. Po dvouletém vývoji se v roce 1983 ukázal na frankfurtském výstavišti koncept 959 pro Group B (v podstatě to byla 911 s pohonem všech kol), silniční podoba se na onom místě ukázala až roku 1985. Výroba ovšem kvůli potížím začala o rok později a k zákazníkům se první 959 dostaly teprve v roce 1987 za cenu 225.000 USD (při dnešním kurzu cca 4 377 000 korun). Bohužel, v tomto roce se už skupina B ocitala na pokraji smrti.

Design

Model 959 je skoro totožný s ikonou stuttgartské automobilky – modelem 911. Přední i zadní nárazník má po stranách integrované otvory, ty najdeme i za předními dveřmi. A důvod tohoto kroku? Vpředu je to kvůli aerodynamice a vzadu se tak chladí podběhy kol a motor. Předek je typická 911, ovšem světlomety změnily náklon, aby tak model zapůsobil moderně. Blatníky i prahy jsou vytaženy více do stran a tím tak vůz rozšiřují. Přes celou zadní část se protahuje jedna úzká linie plná světel. Nad ní se nachází křídlo, v němž jsou též umístěny otvory pro chlazení motoru. Celkově automobil působí dynamicky, mohutně a má velmi dobrou aerodynamiku. Karoserie čtyřmístného kupé (2+2) byla vyrobena z všelijakých prvků – hliník, kevlar a podobně. Výsledkem se stalo bezpečné, pohodlné a lehké vozidlo.

Interiér

Porsche 959 se nabízelo pouze ve dvou různých výbavách – Komfort a Sport, z nichž první volba patřila mezi nejoblíbenější! Tyto výbavy se odlišovaly:

Mohlo by vás zajímat:  Aston Martin Bulldog - Jediný svého druhu

Komfort

Tato výbava byla k dostání pouze u silničních verzí, coby ideál pro dlouhé cesty. Dá se říci, že zahrnovala skoro kompletní kožený interiér – koberečky, sloupky, palubní deska nebo sedadla. Barvu kůže si zvolil sám zákazník, většinou z továren vyjížděly sportovní vozy s „tříbarevným“ interiérem (sedadla a výplně dveří v jedné barvě a k tomu stříbrné doplňky nebo jakýkoliv motiv). I přes tohle všechno se našla řada kritiků, co nesnesla zmiňovaný interiér kvůli „okopírování“ (až na pár výjimek) z modelu 911. Podle nich mělo mít toto exkluzivní Porsche svůj originální vnitřek!

Sport/Clubsport

Jak už název napovídá, byla určena pouze pro verzi sportovní a následuje tak své předchůdce RS! Základ výbavy je jasný – ochranný rám (klec) a snížení váhy. Vyhřívaná sedadla byla zaměněna za lehká sportovní a zadní lavice byla vyhozena. Místo ní tak byl rám a trubky směřující přes střechu až k čelnímu sklu. Přední světlomety byly též vyměněny za lehčí, dokonce i použitelné na silnici, přesto se využívaly převážně na závodní dráze.

Motor a technika

Automobilka nechtěla vyvíjet pro tento model nový motor od úplného začátku, a proto vylepšila již stávající. A o jakém motoru mluvili ve Stuttgartu konkrétně? O dvakrát přeplňovaném šestiválci typu boxer, vzduchem chlazeným blokem, ale hlavy chlazené vodou pro zvýšení efektu. Obsah motoru je 2.85 litru, výkon byl stanoven na 450 koní při 6500 ot/min a krouticí moment na 500 Nm při 5000 ot/min. Jenže podle techniků se mohl dát motor v klidu vyladit až na 600 koní. S těmito parametry dokázalo Porsche 959 při váze 1450 kg zrychlit na 100 km/h za 3,7 sekundy a atakovat maximální rychlost 317 km/h. Díky tomu se stalo nejrychlejším sériovým automobilem na světě. 

Mohlo by vás zajímat:  Historie Honda NSX

Jenomže pak přišlo Ferrari F40 a bylo po titulu. Ani tak se Porsche nevzdalo! Platforma pocházela z modelu 911 a vůbec poprvé automobilka použila do 959 pohon všech kol PSK. Motor spolupracoval se šestistupňovou manuální převodovkou, která přenášela výkon prvně na zadní kola a následně na přední. Samozřejmě se dle potřeby rozděloval točivý moment tak, že dokázal na zadní nápravu přesunout až 80%. Nechybělo ani nastavování světlé výšky, tuhosti tlumičů či systém ABS.

Dakar

Už v roce 1985 se Porsche se třemi vozy registrovalo do pařížského Dakaru. Jenže byla to katastrofa, ani jeden vůz nedojel. Debakl si však Porsche vynahradilo v příštím ročníku Dakaru. Tehdy se umístily hned dva vozy na prvních příčkách. V tomtéž roce se odvozené Porsche 961 účastnilo 24hodinového závodu Le Mans, kde zvítězilo ve své kategorii. Po Dakaru měla přijít rally skupiny B, jenže byla předčasně ukončena kvůli častým tragickým nehodám.

Shrnutí na závěr

Co říci na závěr? Výroba ukončena v roce 1990, celkem z továren vyjelo 337 kusů. Z toho 37 vozidel bylo jen ve fázi konceptů. Poslední vyrobený kousek a závodní verze 961 jsou umístěny v muzeu automobilky ve Stuttgartu. I přes ukončení výroby se však ještě v letech 1992-1993 vyrobilo 8 kusů v stříbrné nebo červené barvě. Nejspíš vyprázdnilo Porsche své zásoby. V dnešní době 959 objevíme pouze u sběratelů, coby hodně žádané vozidlo.

Pokud se najde kus vyrobený 1987-1988 v prodeji, jeho cenovka se pohybuje v rozmezí 180.000 – 250.000 eur. Cena posledních kusů z let 1992-1993 lze jen těžko vyjádřit. Odborníci se shodují, že jde o jedno z nejlepších sportovních aut osmdesátých let.

Fotografie: ClassicarGarage.nl

##959##