Porsche představuje koncept Mission E

Budoucnost automobilky Porsche je podle slov jejich zástupců v plug-in hybridech či elektromobilech. Předobrazem těchto automobilů je koncept Mission E, historicky první čtyřmístné Porsche s elektrickým pohonem.

Elektromotory používá Mission E celkem dva, na každé nápravě jeden, přičemž při pomalejší jízdě je v permanenci pouze ten zadní. Jednotlivé výkony automobilka neuvádí, celkově však dokáže sedan vyprodukovat 600 koní, stačících na akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a z 0 na 200 km/h za méně než 12 sekund. Oba motory disponují automatickým rozdělením točivého momentu mezi jednotlivá kola Porsche Torque Vectoring, přítomno je též natáčení kol zadní nápravy. I přes vyšší hmotnost tak Porsche Mission E zvládne Nordschleife pod osm minut, což je také zásluha možnosti opětovného zpomalování a zrychlování (problém některých současných elektromobilů). Lithium-iontový akumulátor o kapacitě 95 kWh, umístěný pod podlahou, zabírá plnou délku mezi přední a zadní nápravou, hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena mezi obě nápravy, a stačí na dojezd přibližně 500 kilometrů. Zcela nový je nabíjecí systém, pracující s napětím 800 V. To přináší kratší dobu nabíjení i nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují. Pokud tedy vlastníte požadovanou přípojku, můžete mít 80 procent kapacity baterie již za 15 minut, což je nový rekord mezi elektromobily. Alternativně lze auto připojit i k nabíječce na 400 V nebo získávat energii indukčně v garáži u domu.

Pouze 130 centimetrů vysoká sněhobílá karosérie je vyrobena z funkční směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny, její design pak i přes elektrický pohon nese veškeré typické znaky vozů Porsche. Hlavní slovo při její tvorbě měla aerodynamika. Integrované vzduchové kanály tak zlepšují obtékání kol, výstupy na bočních plochách snižují přetlak v podbězích kol a tím aerodynamický vztlak. Samozřejmé jsou aerodynamické vstupy a výstupy po celé délce karosérie, respektive efektivnější kamerky místo zrcátek, jejichž obraz se přenáší na dolní roh předního skla. Vedle proudění vzduchu přitahují pozornost zejména LED diodová přední světla, jejichž jednotky jsou seskupeny kolem plochého snímače pro asistenční systémy, jehož ohraničení funguje jako blinkry. Blatníky, nízká kapota, prohlubeň ve střeše nebo boční linie oken – těmito prvky odkazuje elektrický sedan s proti sobě se otevírajícími dveřmi na legendární 911 (že by nám Porsche chtělo něco naznačit?). Vzadu se hraje především na podsvětlený trojdimenzionální nápis Porsche pod pásem LEDkových zadních světlometů. Charakteristické je rychle se svažující okno i vytažené blatníky. V nich se ukrývají 22palcová karbonová kola, vpředu jsou ráfky o palec menší.

Mohlo by vás zajímat:  Opel ukončí výrobu hybridní Ampery

Kabina převádí současné prvky modelů německé automobilky do budoucnosti, přičemž hlavními motivy jsou otevřenost, čisté tvary, jasná architektura, orientace na řidiče a praktičnost. Čtveřice cestujících má k dispozici samostatná sedadla, jejichž vzorem byly skořepiny závodních modelů. Přístrojový panel tvoří pětice budíků (funkce Connected Car, Performance, Drive, Energie a Sport Chrono), ty ale nejsou analogové, nýbrž z organických diod OLED. Pro mnohé velkým sci-fi je systém sledování očí, který díky kameře rozpozná, na jaký přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje řidič příslušné menu a může v něm navigovat – rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením. Díky takzvanému efektu paralaxy je sledována také poloha řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Hlavní informace o funkcích auta (média, navigaci, klimatizaci nebo kontakty) nese holografický displej, táhnoucí se až ke spolujezdci. Jeho ovládání probíhá pouze pomocí gest. Na středovém tunelu je potom druhý displej, ovládaný dotykem. Díky funkci Porsche Car Connect je také možné vozidlo konfigurovat zvnějšku tabletem.

Zdroj: Porsche

Komentáře