Pokud mají elektromobily v zimě s něčím velký problém, pak rozhodně se svým dojezdem. V závislosti na teplotách a konkrétním modelu může být dojezd snížen třeba i o desítky procent. To může být na delších cestách pochopitelně problém. Existují samozřejmě rady, jak v zimě dojezd elektromobilu optimalizovat. Ale pozor, nemusí být tak dokonalé, jak se zdá.
Jak prodloužit dojezd elektromobilu?
V zimě může být dojezd elektromobilu problém. Je proto namístě znát a dodržovat rady, které pomohou k jeho prodloužení. Základem je samozřejmě optimalizovat vnitřní teplotní komfort. Tedy vypnout vyhřívání sedadel a volantu, stejně jako snížit samotnou teplotu v interiéru. Jízdně to není příliš komfortní, ale dojezd to prodlouží.
Druhá, velmi důležitá rada se týká předehřevu interiéru. Ideální je začít v elektromobilu topit ještě v době, kdy je připojený k nabíječce. Když se interiér takto dostatečně vyhřeje, udržení teploty už není tak energeticky náročné a energie v baterii zůstane více pro samotný dojezd.
Postup, který něco stojí
Pokud začneme elektromobil vytápět bez připojení k síti, je na vytápění využívána energie z akumulátoru. Ta následně může chybět pro elektromotor a to je důvod poklesu dojezdu. Když ale začneme vytápět elektromobil připojený k nabíječce, nedojde k tomu, že by stav nabití klesal. Jednoduše řečeno, energii na vytápění si elektromobil vezme z elektrické sítě.
Během tohoto vytápění tak nedochází k poklesu stavu nabití akumulátoru a dojezd se nemusí nijak razantně snižovat. Tento postup má však své negativum – něco stojí. Energie ze sítě samozřejmě není zdarma. Tím, že takto ohříváme elektromobil, zaplatíme za nabíjení podstatně více. Hlavně potom na veřejných nabíjecích stanicích, kde jsou ceny za kW značně vysoké a někde také platíme i za každou minutu. Dojezd sice prodloužíme, ale za jakou cenu? Vyplatí se to vůbec?
Zdroj: https://www.autoexpress.co.uk/tips-advice/359132/electric-cars-winter-truth-about-cold-weather-range